کفش کوهنوردی چه ویژگی های دارد

کفش کوهنوردی چه ویژگی های دارد؟

کوهنوردی یکی از فعالیت‌های پرطرفدار در دنیای امروز محسوب می‌شود که با درگیر کردن تمامی اعضای بدن، به تناسب اندام و افزایش اعتماد به نفس افراد کمک می‌کند. کفش کوهنوردی مردانه و زنانه مهم‌ترین ابزاری است که در زمان این فعالیت شما را همراهی خواهد کرد. در صورتی که از یک جفت کفش کوهنوردی استاندارد استفاده نکنید، فشار زیادی به پاهای شما وارد شده و احتمال آسیب دیدن افزایش پیدا می‌کند. کفش کوهنوردی باید از ویژگی های مختلفی برخوردار باشد تا شرایط راحت و مناسبی را برای پاها به وجود آورد. از جمله ویژگی کفش کوهنوردی می‌توان به زیره مناسب، وزن سبک، ضد آب بودن، تهویه هوا و انعطاف‌پذیری اشاره کرد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم کفش کوهنوردی باید چه ویژگی ها و مشخصاتی داشته باشد، با همراه باشید.

اهمیت پوشیدن کفش کوهنوردی استاندارد

یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی، کفش کوهنوردی زنانه و مردانه است که کیفیت آن تاثیر بسیاری در سلامت کوهنوردان دارد؛ بنابراین باید در انتخاب این محصول تمامی عوامل را رعایت نمایید. در زمان کوهنوردی بایستی مسیرهای طولانی و سربالایی را طی کنید و در اختیار داشتن یک جفت کفش مناسب به شما کمک می‌کند تا خستگی کمتری احساس کرده و بتوانید تجربه لذت‌بخشی از این فعالیت داشته باشید.

آسیب پاها از مشکلات رایجی است که در زمان کوهنوردی برای افراد به وجود می‌آید. در این میان کفش کوهنوردی استاندارد می‌تواند با ایجاد شرایطی راحت، از آسیب پاها جلوگیری نماید. در گذشته تنها چیزی که در زمان خرید کفش مورد توجه قرار می‌گرفت دوام و ظاهر آن بود، اما امروزه افراد در زمان خرید این محصول به قابلیت‌های دیگری مانند متریال و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن نیز توجه می‌کنند.

ویژگی کفش کوهنوردی

همانطور که گفته شد، کفش کوهنوردی باید از ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشد تا بتواند وضعیت بسیار راحتی را برای پاها فراهم کرده و در عین حال از آن‌ها محافظت نماید. توصیه میکنیم هنگام خرید کفش کوهنوردی کمی وسواس به خرج دهید و مناسب ترین کفش را برای خود برگزینید.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید کفش کوهنوردی

ضد آب بودن

در کوه، شرایط آب و هوایی مختلفی وجود داشته و کوهنوردان باید با توجه به این شرایط آماده کوهنوردی باشند و در میان برف و باران و کولاک به راه خود ادامه دهند. در نتیجه در اختیار داشتن یک جفت کفش مناسب کوهنوردی که بتواند از نفوذ آب به داخل پا جلوگیری کند، اهمیت زیادی خواهد داشت. در صورتی که در حین کوهنوردی کفش مناسبی به پا نداشته باشید؛ احتمال آسیب‌دیدگی و سرمازدگی برای پای شما افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب هنگام خرید این محصول بایستی به ویژگی ضد آب بودن آن توجه نمایید. کفش ضد آب از متریالی ساخته شده است که مانع نفوذ آب به داخل کفش می‌شود.

جنس رویه

کفش‌های کوهنوردی از رویه‌های مختلفی برخوردار هستند. یکی از بهترین رویه‌ها برای کفش‌های کوهنوردی، رویه چرم طبیعی است. این رویه از دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر نفوذ باران و برف دارد، اما قابلیت تنفس‌پذیری رویه چرم کمتر از سایر رویه‌ها می‌باشد.

پارچه گورتکس نوع دیگری از رویه است که در کفش‌‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رویه قابلیت تنفس بالایی داشته و از تعریق پاها جلوگیری می‌نماید. از طرفی گورتکس به افزایش دوام کفش نیز کمک خواهد کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که رویه کفش کوهنوردی از هر جنسی که باشد، باید از یک سری ویژگی‌ها مانند ضد آب بودن، تنفس‌پذیری، نرمی، استحکام بالا و مقاومت در برابر عوامل محیطی بهره ببرد.

زیره مناسب

امروزه از زیره‌های مختلفی برای کفش‌های کوهنوردی استفاده می‌کنند. زیره ویبرام یکی از زیره‌هایی است که در کفش کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زیره بسیار مقاوم بوده و دوام بالایی در زمان تماس با سطح زمین دارد.

نوع دیگر زیره که در کفش کوهنوردی استفاده می‌شود، EVA نام دارد. این زیره از مواد بسیار نرمی تشکیل شده است و در برابر ضربه‌های شدید مقاومت بالایی دارد. از دیگر ویژگی‌های این زیره می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و عایق حرارتی در هوای سرد اشاره کرد.

به طور کلی زیره کفش کوهنوردی بایستی از آج‌های عمیق با مقاومت بالا برخوردار بوده و بتوانند اصطکاک خوبی برای جلوگیری از سایش و لغزش ایجاد نمایند تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.

لایه میانی

در صورتی که به دنبال یک کفش کوهنوردی راحت هستید، بایستی به لایه میانی آن توجه نمایید. لایه میانی مناسب منجر به کاهش فشار از سطح زمین به پای شما خواهد شد تا خستگی کمتری احساس کنید. لایه میانی ضخیم موجب حفظ گرما در شرایط آب و هوایی سرد شده و از سرمازدگی پا جلوگیری می‌کند. امروزه بیشتر از ترکیب EVA و TPU در لایه‌ میانی کفش کوهنوردی استفاده می‌کنند که از قابلیت‌های لازم برخوردار است.

وزن کفش

کفش کوهنوردی باید سبک باشد و فشار زیادی را به پا و کمر وارد نکند. کفش‌های سنگین اجازه لذت بردن از کوهنوردی را به شما نمی‌دهند و موجب احساس خستگی می‌شوند. در حال حاضر کفش‌های کوهنوردی با وزن متفاوتی تولید می‌شوند، اما به طور حدودی می‌توان گفت که 600 گرم می‌تواند وزن مناسبی برای کفش استاندارد کوهنوردی به شمار رود. البته کفش‌های سنگین مقاومت بیشتری از کفش‌های سبک دارند. با این وجود پوشیدن این کفش‌ها موجب مصرف بیش از حد انرژی خواهد شد. به همین خاطر نیز برندهای معتبر تلاش می‌کنند تا با استفاده از متریال سبک، کفش‌های مناسب تولید نمایند.

تنفس پذیری و تهویه هوا

پوشیدن کفش‌هایی که از قابلیت تنفس‌پذیری برخوردار نیستند، باعث احساس ناخوشایند در زمان کوهنوردی خواهند شد. در زمان کوهنوردی پا دچار تعریق می‌شود و در صورتی که کفش شما از قابلیت تنفس‌پذیری برخوردار نباشد، احتمال بروز مشکلات پوستی افزایش می‌یابد. درنتیجه سازندگان از رویه‌هایی با قابلیت تنفس‌پذیری در تولید کفش‌های خود بهره می‌برند. رویه کفش باید رطوبت بیشتری را به بیرون انتقال داده و به خنک ماندن فضای داخل کفش کمک کند. بدین ترتیب ایجاد یک تهویه مناسب از ویژگی‌های رویه کفش کوهستانی به شمار می‌رود.

مقاله مرتبط: رفع بوی بد پا و کفش

ضربه گیر

یکی از ویژگی‌های مهم کفش کوهنوردی، ضربه گیری آن است. هر چه ضربه‌گیری کفش بالا باشد، احساس درد و برخورد با موانع نیز کمتر می‌شود. امروزه با پیشرفت فناوری از موادی مانند پی یو یا ای وی ای برای کاهش ضربات وارده به پا در این نوع از کفش‌ها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که در گذشته از لاستیک برای جذب نیروهای وارد به کفش استفاده می‌گردید.

حفظ ایمنی پا

حفظ ایمنی پا به کمک ضربه گیر مناسب، لایه‌های میانی و لبه‌های کفش کوهنوردی بدست می‌آید. لایه‌ها از حرکات مختلف پا حمایت کرده و پشتیبانی مناسبی را برای آن ایجاد می‌کنند. از طرفی طراحی مطلوب موجب ثبات بیشتر کفش کوهنوردی می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از میزان ایمنی کفش مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید، بایستی قسمت پاشنه کفش را فشار دهید و از مقاومت آن مطمئن شوید. کفش کوهنوردی مناسب می‌تواند در برابر چرخش و پیچ خوردن، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

از سوی دیگر در کوه شرایط مختلفی پیش خواهد آمد که تنها یک کفش خوب قادر است تا در این مواقع از پای شما محافظت کند. سطح ایمنی کفش تا حد زیادی بستگی به وزن کفش نیز خواهد داشت. با این وجود متریال استفاده شده در تولید این کفش‌ها و همینطور بهره‌گیری از محافظ نیز می‌تواند در میزان محافظت این کفش از پا تاثیرگذار باشد.

نکته مهم: آیا میتوان از کفش ایمنی برای کوهنوردی استفاده کرد؟ در یک کلمه “خیر”. بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند که از کفش ایمنی میتوان برای فعالیت های کوهنوردی استفاده کرد در صورتی که با اینکار تنها به پاها، کمر، زانو ها و ستون فقرات خود آسیب میزنند. کفش های کار از نظر ساختار با کفش های کوهنوردی کاملا متفاوت هستند و برای محیط های کاری طراحی شده اند.

قابلیت حفظ دما

اگر در زمان فصول سرد سال به کوهنوردی رفته باشید، حتما از اهمیت قابلیت حفظ دما در کفش کوهنوردی اطلاع دارید. یک کفش کوهنوردی مناسب با حفظ دما و گرم نگه‌داشتن پاها از سرمازدگی جلوگیری کرده و تجربه‌ای لذت‌بخش از کوهنوردی در هوای سرد را به وجود می‌آورد. قابلیت حفظ دما به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در کفش کوهنوردی محسوب می‌شود.

بالشتک راحت

استفاده از بالشتک راحت در کفش کوهنوردی منجر به راحتی فوق‌العاده پاها شده و از وارد شدن فشار اضافی به پاها جلوگیری می‌کند. امروزه خیلی از برندهای معتبر با استفاده از بالشتک در ساخت کفش‌های کوهنوردی امکان تجربه‌ای لذت‌بخش همراه با کاهش خستگی را برای افراد فراهم می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید از داشتن یک کفش کوهنوردی راحت بهره‌مند شوید، در زمان خرید به این ویژگی کفش کوهنوردی توجه نمایید.

معرفی انواع کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برای خرید این محصول در ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده و بعد اقدام به خرید کفشی کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع کفش کوهنوردی پرداخته و آن‌ها را از لحاظ ساختار و کاربرد بررسی نماییم.

1.کفش کوهنوردی

این کفش‌ها مناسب فعالیت‌های کوهپیمایی طراحی و تولید می‌شوند. با استفاده از کفش کوهنوردی می‌توانید برای مدت زمان طولانی به کوهنوردی بروید. ساق کفش‌های کوهنوردی بین 14 تا 19 سانتی‌متر بوده که از مچ پاها در زمان صعود محافظت می‌نماید. کفش‌های کوهنوردی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارند. این کفش وزن بیشتری از کفش کوهپیمایی داشته و با قابلیت ضد آب بودن انتخاب مناسبی در هوای بارانی محسوب می‌شود. کفی کفش‌های کوهنوردی برای نصب تیغه‌های فلزی جهت حرکت در برف و یخ جا دارد.

2.کفش هیمالیا نوردی

این کفش جزو کفش‌های کوهنوردی سنگین بوده و با داشتن یک لایه اضافی‌تر، مناسب استفاده برای صعودی بالای 5000 متر است. بنابراین کوهنوردان حرفه‌ای که قصد صعود به قله‌های مرتفع را دارند باید نسبت به خرید کفش هیمالیا نوردی اقدام نمایند. در صورتی که از این کفش استفاده نکنید، کوهنوردی سختی را تجربه خواهید کرد. کفش هیمالیانوردی به عنوان آخرین مدل از انواع کفش کوهنوردی محسوب شده و انعطاف‌پذیری کمتری در مقایسه با سایر مدل‌ها دارد. برای عدم نفوذ سرما داخل کفش، یک لایه گتر ضخیم بر روی لایه‌های دیگر این محصول دوخته می‌شود. این کفش‌ها با داشتن کرامپون گزینه مناسبی برای عبور از مسیرهای برفی و یخی می‌باشند.

3.کفش کوهپیمایی

این کفش‌ها برای فعالیت‌هایی مانند کوهپیمایی و پیاده‌روی‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کفش کوهپیمایی به طور معمول از چند لایه تشکیل شده است و رویه آن با چرم و پارچه‌های ضد آب ساخته می‌شود. از کفش‌های کوهپیمایی می‌توان در تمام طول سال بهره برد. البته این کفش‌ها برای راه رفتن در مسیرهای برفی طراحی نشده‌اند و توصیه می‌شود که در فصل زمستان از کفش کوهپیمایی استفاده نکنید. چنانچه مدت زمان زیادی را در طبیعت می‌گذرانید، بایستی نسبت به خرید این کفش اقدام نمایید. لازم به ذکر است که به علت سبک بودن این کفش‌ها، کوله‌پشتی شما نباید بیش از حد سنگین باشد؛ در غیر این صورت فشار زیادی به کمر و زانوی شما وارد خواهد شد و احتمال آسیب‌دیدگی افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

کفش کوهنوردی از وسایل ضروری کوهنوردی محسوب می‌شود و باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا بتواند احساس راحتی را در هر شرایطی برای کاربران ایجاد کند. یک کفش کوهنوردی مناسب از فضای کافی برای حرکت آزادانه پا و انگشتان برخوردار است. در زمان خرید این محصول باید سایز خود را بدانید و کفشی متناسب با نیازهای خود تهیه نمایید. انتخاب یک کفش مناسب برای کوهنوردی، کوهپیمایی، کمپینگ، سنگ نوردی و غیره اهمیت زیادی داشته و می‌تواند تجربه لذت‌بخشی برای شما به ارمغان بیاورد. کفش کوهنوردی برای حمل بارهای سنگین طراحی شده است و می‌تواند فشار وارده به بدن را کاهش دهد. این کفش‌ها اغلب ساق بلندی دارند که به عنوان حامی دور قوزک پا پیچیده می‌شوند. شایان ذکر است که فروشگاه بولگانو انواع کفش های کوهنوردی را از بهترین برند های دنیا مانند نورث فیس، سالامون، کلمبیا، جوما و آلترا ارائه میدهد که برای خرید میتوانید به سایت مذکور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.