فناوری ایر در کفش نایک

آشنایی با تکنولوژی Nike Air

یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده کفش که از گذشته تاکنون طرفداران زیادی داشته است، شرکت نایکی می‌باشد. این برند با تولید کفش‌ و لباس‌های ورزشی توانسته سهم قابل توجهی از بازار این محصولات را به خود اختصاص دهد. از طرفی توجه این کمپانی به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته منجر به افزایش محبوبیت محصولات این شرکت شده است. نایک ایر یکی از شگفت‌انگیزترین و کاربردی‌ترین فناوری‌هایی بوده که توسط کمپانی نایک در بسیاری از کفش‌های نایکی مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنولوژی با در اختیار داشتن کوشن‌هایی نرم در بخش کفی کفش شرایط بسیار راحتی را برای پاها به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر توده هوای فشرده شده در کیسه‌هایی مقاوم و همینطور منعطف، باعث می‌شوند تا پاها احساس خستگی نکنند. در این راهنما قصد داریم به بررسی فناوری Nike Air پرداخته و شما را با ویژگی‌های آن آشنا نماییم.

ایده نایک ایر از کجا آمده است؟

فرانک رودی اولین کسی بود که پیشنهاد استفاده از هوای فشرده را در کفش به نایک پیشنهاد داد. نایک ایر جایگزین فوم‌های متداول شد و در مدت کوتاهی توانست نظر مشتریان را به خود جلب نماید؛ درنتیجه تولید انبوه این مدل از کفش‌ها آغاز گردید و تحول عظیمی را در تولید کفش به وجود آورد.
فرانک رودی با استفاده از خلاقیت بالای خود و با الگوبرداری از روش تولید کلاه ایمنی فضانوردان موفق به طراحی فناوری نایک ایر گردید. او از این فناوری در ساخت لایه‌های میانی کفش مردانه و زنانه استفاده کرد.
در اواخر دهه هفتاد میلادی بود که کمپانی نایک با یک جهش اساسی در حوزه طراحی محصولات خود و استفاده از ورزشکاران معروف، موفق به معرفی تولیدات خود گردید و در سال 1987 از فناوری نایک ایر رونمایی کرد.
این فناوری در کفش نایک باعث تجربه احساس راحتی برای ورزشکاران می‌شود. کپسول‌های استفاده شده در قسمت میانی و جلوی کفش از خستگی افراد در حین انجام فعالیت‌های ورزشی جلوگیری می‌کند.

ویژگی نایک ایر چیست؟

هوای فشرده شده در کوشن‌ کفش‌های نایک ضمن برخورداری از انعطاف‌پذیری بالا، در برابر هرگونه فشار و ضربه‌ای مقاوم هستند. این تکنولوژی می‌تواند با کاهش فشار از روی ساق، عضلات و تاندون پا منجر به کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشکاران شود.
از مهم‌ترین ‌ویژگی‌های این کوشن‌ها عدم فرورفتگی آن‌ها می‌باشد. به عبارت دیگر کوشن‌های استفاده شده در کفش نایک به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، هرگز فرم اولیه خود را از دست نمی‌دهند. بدین ترتیب انرژی صرف شده در هر قدم به پای کاربر باز می‌گردد و انرژی لازم برای برداشتن گام‌های بیشتر نیز به وجود خواهد آمد.
همانطور که اشاره شد در اغلب کفش‌های نایک از فناوری نایک ایر استفاده شده است و به‌کارگیری بالشتک‌های نرم در لایه کف این کفش‌ها احساس راحتی فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌نماید. استفاده از کپسول‌های محکم و بادوام در این فناوری منجر به انعطاف‌پذیری بالا در قسمت میانی و جلوی کفش شده است تا افراد دچار خستگی نشوند. همچنین تکنولوژی نایک ایر ضربه وارده به پا را جذب کرده و در عین حال حالت اولیه خود را حفظ می‌کند.
از ویژگی‌های دیگر این فناوری می‌توان به کشش فوق‌العاده آن اشاره کرد که این قابلیت موجب واکنش سریع این فناوری شده است. به عبارت دیگر، در زمان برخورد پا با زمین، الیاف فشرده خواهند شد و در این حالت ضربه را مهار می‌کنند. این ویژگی منجر به افزایش سرعت ورزشکاران می‌گردد و از ایجاد صدمات احتمالی جلوگیری می‌کند.

نایک ایر در چه کفش هایی استفاده میشود؟

با وجود اینکه سیستم کوشن در اغلب کفش‌های ورزشی نایک مورد استفاده قرار گرفته است، اما سیستم کوشن در کفش نایک ایر از فناوری پیشرفته‌تری بهره برده و به همین دلیل نرمی و انعطاف‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد. این سیستم در کفش‌های ورزشی تخصصی مانند کفش رانینگ مردانه و زنانه، کفش بسکتبال و کفش فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است؛ درنتیجه توصیه می‌شود که در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین از این کفش‌ بهره ببرید.
لازم به ذکر است که نیمی از وزن بدن در زمان ورزش بر روی پا قرار گرفته و به همین خاطر نیز احتمال زمین خوردن افزایش پیدا می‌کند. طراحان نایک ایر با فشرده‌سازی هوا در این فناوری منجر به کاهش فشار هوا به بدن می‌شوند. ویژگی‌های این فناوری باعث شده است تا سازندگان کفش‌های نایک از این فناوری در کفش‌های تخصصی استفاده نمایند.

بیشتر بدانید: آشنایی با تکنولوژی نایک ریکت

نایک ایر در آینده

با وجود اینکه چندین سال از تولید کفش‌های سری نایک ایر می‌گذرد، اما کاربرد و قابلیت‌های این تکنولوژی باعث شده است تا تقاضا برای این سری از مدل کفش‌های نایکی روز به روز افزایش پیدا کند. کمپانی نایک با ایجاد نوآوری در تولید کفش‌های خود همچنان پاسخگوی نیاز ورزشکاران و کاربران می‌باشد.

دلیل استفاده از نایک ایر چیست؟

این فناوری بخش مهمی از کفش‌های ورزشی نایک را تشکیل می‌دهد. هیچ سیستم کوشن دیگری مانند نایک ایر دوام ندارد. از طرفی کوشن‌های فومی با گذشت زمان به دلیل مقاومت پایینی که دارند، دچار شکستگی شده و قادر نیستند از پا در برابر ضربات وارده از زمین محافظت نمایند.
فناوری نایک ایر به‌قدری پیشرفته است که شما در هر گام همان حسی را تجربه خواهید کرد که در اولین قدم برداشته بودید. به علاوه این کوشن‌ها موجب افزایش وزن کفش نیز نمی‌شوند. وزن سبک کفش امکان ذخیره انرژی برای انجام فعالیت‌های بیشتر را به وجود می‌آورد.
کفش‌های ورزشی نایک با توجه به نوع ساختار خود دارای سیستم هوا هستند که شامل اتاقک‌هایی پر از باد فشرده شده می‌باشد؛ بنابراین زمانی که پای شما به زمین برخورد کند، هوای داخل کوشن نیز هم‌زمان با هر ضربه به سمت بالا پرتاب می‌گردد. اینگونه شما برای برداشتن قدم بعدی انرژی لازم را دریافت خواهید کرد. پس اگر به دنبال خرید کفش پیاده روی مردانه و زنانه هستید، یا میخواهید از دویدن با یک کفش رانینگ فوق العاده راحت لذت ببرید از کفش های نایک ایر را از دست ندهید.

سخن پایانی

نایک با طراحی و تولید کفش‌هایی باکیفیت و تخصصی ثابت کرده است که یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده کفش‌های ورزشی در جهان می‌باشد. یکی از تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز ارائه شده توسط این برند، فناوری نایک ایر است. این فناوری پیشرفته با در اختیار داشتن کوشن‌هایی نرم در قسمت کفی کفش از فشار وارده به پا کاسته و سبب احساس راحتی کاربران می‌شود. فناوری مذکور توده‌ای از هوای فشرده شده را در کیسه‌هایی مقاوم ارائه کرده و با هر بار تحمل فشار، مجدد به حالت اولیه خود بازگشته و تغییر شکل نمی‌دهد. اکثر کفش های نایکی که در فروشگاه بولگانو موجود می باشند، از این تکنولوژی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.