نایک بهتر است یا ادیداس

برند نایک بهتر است یا آدیداس؟

همانطور که می‌دانید، پاها به عنوان قلب دوم انسان محسوب شده و برای محافظت از این عضو نیاز به پوشیدن کفش مناسب می‌باشد. برای انتخاب یک جفت کفش مناسب و استاندارد، نیاز به شناخت برندهای تولیدکننده این محصول خواهد بود. در حال حاضر برند نایک و آدیداس به عنوان بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین شرکت‌های تولیدکننده کفش محسوب می‌شوند که با ارائه محصولاتی فوق‌العاده توانسته‌اند، گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایند. با این وجود خیلی از افراد در زمان انتخاب کفش، بین این دو برند دچار تردید می‌شوند و می‌خواهند بدانند محصول تولید شده توسط کدام یک از این دو برند بهتر است. با مقایسه برند نایک و آدیداس متوجه می‌شویم که آن‌ها شباهت‌های زیادی به هم دارند و هر دو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع محصولات ورزشی در جهان شناخته می‌شوند. در این راهنما می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های محصولات این دو برند پرداخته و به شما بگوییم که برند نایک بهتر است یا آدیداس.

تاریخچه مختصر نایک و آدیداس

راه‌اندازی برند نایک با همکاری دو شخص به نام‌های بیل بورمن و فیل نایت صورت گرفت. فیل نایت تحت نظر بیل بورمن در زمینه دومیدانی آموزش می‌دید. پس از مدتی نایت که در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کرد، نظریه‌ای در ارتباط با تولید کفش‌ اسپرت مردانه در ژاپن ارائه داد که این نظریه طی سال‌ها نادیده گرفته شد؛ درنتیجه او پس از وارد کردن کفش، اقدام به تاسیس Blue Ribbon Sports نمود و آن‌ها را با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر به فروش رساند. این شرکت در مدت کوتاهی با شرکت tiger همکاری داشت، ولی درنهایت این دو شرکت نتوانستند به توافق برسند و مسیر خود را از هم جدا کردند. از آن پس شرکت Blue Ribbon Sports با نام تجاری نایک و شرکت tiger با نام اسیکس به فعالیت خود در زمینه تولید کفش ادامه دادند. در حال حاضر نایک به عنوان یکی از ابرقدرتمندترین شرکت‌های تولیدکننده کفش در جهان فعالیت می‌کند.
آدولف داسلر آلمانی در سال 1920 مشغول به ساخت کفش‌های ورزشی بود که از کیفیت بالایی برخوردار بودند و به سرعت محبوب شدند. آدولف پس از شناخته شدن محصولات خود به فکر ثبت شرکت و انتخاب نامی برای آن‌ها افتاد. او تصمیم گرفت از حروف اول نام خانوادگی خود استفاده کند و کلمه آدیداس را برای محصولات خود انتخاب نماید. سپس او لوگویی را برای محصولات خود طراحی کرد و در سال 1948 به ثبت رساند. در ادامه نیز شرکت آدیداس تنها به تولید کفش ورزشی محدود نشد و اقدام به ارائه لباس و تجهیزات ورزشی نیز نمود. امروزه این کمپانی در اغلب کشورها نمایندگی دارد و در رقابت‌های معتبر جهانی به عنوان یکی از حامیان اصلی تیم‌ها و ورزشکاران مشهور به شمار می‌رود.

آشنایی با برند نایک

نایک به عنوان یک شرکت آمریکایی چند ملیتی در حوزه طراحی و ساخت کفش مردانه و زنانه، پوشاک و لوازم ورزشی فعالیت می‌نماید. این کمپانی در ابتدا کفش‌های ژاپنی را وارد می‌کرد و پس از مدتی خود را توسعه بخشید و توانست به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کفش ورزشی در جهان تبدیل شود. نایکی در حال حاضر دارای 37 درصد از سهام بازار جهانی می‌باشد. تعداد فروشگاه‌های نایک در ایالات متحده به بیش از 22 هزار رسیده و محصولات آن نیز در بیش از 160 کشور دنیا به فروش می‌رسند.
نایک در اوایل دهه 1970 موفق شد تا تعداد فروشگاه‌های خود را افزایش داده و یک سال بعد نیز اولین خط تولید خود را با کمک یک شرکت تجاری ژاپنی در خارج از کشور راه‌اندازی نماید. در همان زمان بود که نایک لوگوی تجاری خود را که سمبل بال الهه پیروزی یونانی است، معرفی کرد. جالب است که بدانید طراح اصلی لوگو نایک، دختری دانشجو به نام کارولین دیویدسون بود که در رشته گرافیک تحصیل می‌کرد. این شخص پس از موفقیت لوگوی نایک به عنوان بانوی لوگو معرفی شد و هدایای زیادی از این کمپانی دریافت کرد.
در سال 1972 نایکی فعالیت خود را به صورت مستقل از شرکت ژاپنی ادامه داد. از طرفی پوشیدن کفش‌های این برند توسط ورزشکاران مشهور و بهبود عملکرد آن‌ها، منجر به دوچندان شدن محبوبیت این برند شد. کمپانی نایک کفش‌های خود را در سال 1974 به کانادا و استرالیا صادر کرد و در همان زمان نیز طراحی کفش رانینگ مردانه این برند تغییر داده شد و با افزودن گریپ به کف کفش، میزان اصطکاک آن افزایش یافت و در عین حال به وزن کفش نیز اضافه نگردید.
بنیانگذاران شرکت نایکی با تحقیق و توسعه مجموعه خود همواره در حال خلق آثار منحصربه‌فرد و فوق‌العاده هستند. این ویژگی منجر به ایجاد فرصت‌های جدید توسط برند نایک و پیشی گرفتن این برند از رقبای خود شده است. در حال حاضر اغلب کارخانه‌های این برند در کشورهایی مانند چین، تایوان، ویتنام، هند، تایلند، مالزی، پاکستان و فیلیپین قرار دارند. نایک به دلیل استفاده از متریال و نیروی ارزان‌تر در این کشورها اقدام به تولید محصولات خود می‌نماید.

آشنایی با برند ادیداس

همانطور که اشاره شد، نام این برند از مخفف نام و نام خانوادگی موسس آن گرفته شده است. آدیداس به عنوان یک شرکت آلمانی چندملیتی در زمینه طراحی و ساخت کفش، پوشاک، تجهیزات ورزشی، ساعت، عینک و لوازم لوکس فعالیت می‌نماید. آدیداس دارای زیرمجموعه‌هایی مانند شرکت تولید پوشاک ورزشی ریباک، شرکت راک پورت و شرکت لوازم گلف تیلورمید می‌باشد.
این شرکت در سال 1948 توسط آدولف داسلر و برادرش راه‌اندازی شد که رودلف پس از مدتی از آدیداس جدا شده و کمپانی پوما را راه‌اندازی نمود. این برند در ابتدا بر روی تولید انواع کفش ورزشی متمرکز بود، اما پس از مدتی اقدام به تولید پوشاک و کیف ورزشی کرد.
لازم به ذکر است که تولید کفش‌های تخصصی برای فوتبال از بزرگ‌ترین اقدامات این برند محسوب می‌شود. تا قبل از دهه 50 میلادی از استوک‌های فلزی و پوشش چرمی در ساخت کفش‌های فوتبال استفاده می‌شد که آن‌ها‌ را بیش از حد سنگین می‌کرد. آدیداس با ساخت این کفش‌ها از استوک پلاستیکی با کفی‌های نایلونی دست به ابتکار جدیدی زد. از آن پس سایر برندهای ورزشی نیز با تقلید از آدیداس اقدام به تولید کفش‌های فوتبالی با این شیوه نمودند. آدیداس در المپیک 1956 کفش‌های ورزشی خود را به صورت رایگان به ورزشکاران عرضه کرد و پس از اتمام المپیک نیز با باشگاه‌های معروف ورزشی قرارداد بست. این برند در دهه 70 میلادی به عنوان برترین تولیدکننده کفش‌های ورزشی به شمار می‌رفت.
تولید توپ telstar برای جام جهانی 1970 یکی‌دیگر از اقدامات کمپانی آدیداس بود که به عنوان یکی از ماندگارترین محصولات این برند نیز شناخته می‌شود. از آن تاریخ همکاری آدیداس و فیفا آغاز شد و این شرکت در تمامی جام جهانی‌ها اقدام به تولید توپ فوتبال کرده است.

محصولات نایک و آدیداس

نایک و آدیداس از شناخته‌شده‌ترین برندهای حال حاضر جهان محسوب شده که در زمینه تولید کفش، پوشاک و لوازم ورزشی فعالیت می‌کنند.کمپانی نایک در فروش کفش نایکی عملکردی بهتری داشته و سود زیادی از این طریق کسب می‌کند. این در حالی است که آدیداس در زمینه فروش پوشاک ورزشی تخصصی‌تر عمل کرده و به همین علت نیز توانسته درآمد بیشتری از این محصولات بدست آورد. این دو برند در اغلب کشورهای جهان نمایندگی داشته و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. اما فروش محصولات نایک در آمریکای شمالی و فروش محصولات آدیداس در اروپای غربی بهتر انجام می‌شود.

مقایسه درآمد و سهام بازار نایک و آدیداس

نایک و آدیداس توانسته‌اند محصولات خود را به کشورهای در حال توسعه نیز معرفی کرده و به میزان فروش خوبی برسند. همچنین برخی از کشورهای آسیایی مانند چین و ویتنام بازار بزرگی برای فروش محصولات این برندها محسوب می شوند.
این دو کمپانی محبوب در سال 2017 به رکورد بالایی از لحاظ درآمد رسیدند و سود قابل توجهی کسب کردند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده می‌توان گفت که ارزش برند نایک در سال 2019 حدود 4/57 میلیارد دلار و برند آدیداس 2/21 میلیارد دلار بوده است.

تبلیغات، حمایت های مالی و سلبریتی هایی که از نایک و آدیداس استفاده میکنند

نایک با نام چهره‌های مشهور ورزشی گره خورده است و تایید محصولات این برند توسط ستارگان ورزشی دلیل اصلی محبوبیت نایکی محسوب می‌شود. این کمپانی در اوایل کار خود با افرادی مانند تایگر وود، لبرون جیمز و کوبی برایانت قرارداد امضا کرد. لازم به ذکر است که همکاری این کمپانی با مایکل جردن یکی از سودآورترین اقدامات برای نایک به شمار می‌رود. این همکاری از سال 1984 آغاز شد و نایک برای جلوگیری از همکاری مایکل جردن با برند آدیداس پیشنهاد مبلغی 500 هزار دلار به همراه دو مرسدس بنز را در کنار کفش اختصاصی برای این ورزشکار ارائه کرد. در مقابل مایکل جردن با درخشش در دنیای بسکتبال توانست تا پایان سال 1985 کمپانی نایک را به درآمد بیش از 100 میلیون دلار برساند. کریستیانو رونالدو بازیکن مشهور فوتبال از دیگر چهره‌های مهم ورزشی است که با کمپانی نایک قرارداد امضا کرد و جزئیات فاش شده از قرارداد آن‌ها نشان می‌دهد که این قرارداد 162 میلیون یورو برای رونالدو سود داشته است.
آدیداس نیز از برند‌هایی است که با حمایت از ورزشکاران مطرح جهان توانسته نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. این شرکت با لیونل مسی، قراردادی مادام‌العمر امضا کرده است که برای حضور در تیزرها و بنرهای تبلیغاتی این برند سالانه 20 میلیون یورو دریافت می‌کند.

نقش نایک و آدیداس در مد و دنیای ورزش

نایک و آدیداس از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کفش ‌و لوازم ورزشی محسوب می‌شوند که نقش مهمی را در مد و دنیای ورزش ایفا می‌کنند. طراحی نوآورانه محصولات این دو برند در کنار استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته منجر به ارائه کفش‌ها و لباس‌هایی باکیفیت و فوق‌العاده شده است. نایک و آدیداس با سال‌ها تحقیق و آزمایش موفق شده‌اند، ضمن ارائه محصولاتی مرغوب و منحصربه‌فرد، تاثیر محسوسی در صنعت مد نیز بگذارند. این کمپانی‌ها همواره محصولات خود را به‌روز کرده و آن‌ها را در تنوع بالا به بازار عرضه می‌کنند. به همین خاطر نیز محصولات نایک و آدیداس پاسخگوی نیاز تمامی سلیقه‌ها می‌باشند.
افزون بر تمامی این‌ها، تولید محصولات تخصصی نایک و آدیداس منجر به بهبود عملکرد ورزشکاران شده است، تا جایی که می‌توان گفت سطح مسابقات ورزشی به دلیل استفاده از تولیدات این دو برند محبوب، بالا رفته است.

نایک و آدیداس اصل ساخت کجاست؟

همانطور که اشاره شد، نایک و آدیداس قسمت اعظمی از تولیدات خود را در آسیا انجام می‌دهند. البته تولید محصولات آدیداس در آسیا کمی بیشتر از نایک است؛ زیرا بخشی از تولیدات محصولات نایک در آمریکا نیز صورت می‌گیرد.
به طور کلی می‌توان گفت که 8 درصد از تولیدات نایک در آمریکا بوده که عمدتا در زمینه تولید پوشاک می‌باشد. همچنین چین و ویتنام نیز از کشورهای دیگری هستند که سهم بزرگی از تولیدات محصولات نایک را برعهده دارند.
در ارتباط با برند آدیداس باید بگوییم که 44 درصد از محصولات این برند در ویتنام تولید شده و کشورهای اندونزی و چین نیز به ترتیب سهم 25 و 19 درصدی تولید محصولات این برند را برعهده دارند.

سخن پایانی

با توجه به نکات و موارد گفته شده در ارتباط با اینکه برند نایک بهتر است یا آدیداس، باید بگوییم که کفش‌های این دو برند به صورت دقیق طراحی و ساخته شده و برای تولید آن‌ها از بهترین متریال و مواد استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود، کفش مورد نظرتان را انتخاب و خریداری نمایید.فروشگاه بولگانو با اولویت قرار دادن رضایت مشتری، جدید ترین مدل های نایکی را با قیمت مناسب و ضمانت اصل بودن ارائه میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.