رویه کفش چه ویژگی های دارد

رویه کفش باید چه ویژگی داشته باشد؟

هر کفش دارای ساختار کلی است که این ساختار نیز دارای چند بخش اصلی می‌باشد که از آن‌ها می‌توان به رویه، لایه میانی و زیره اشاره کرد. مواد و فناوری‌های به‌کار رفته در هر بخش کفش کیفیت و دوام آن را تعیین خواهد کرد. هنگام خرید کفش مردانه یا زنانه مورد نیاز خود بایستی با ویژگی‌های هر کدام از قسمت‌های رویه کفش آشنایی داشته باشید. در این راهنما قصد داریم تا به بررسی رویه کفش بپردازیم که به عنوان یکی از بخش‌های مهم این کالا محسوب شده و نقش مهمی را در عملکرد آن ایفا می‌نماید.

قسمت های مختلف رویه کفش

رویه قسمتی از کفش است که بخش‌هایی از پا مانند انگشتان، کناره‌ها و پاشنه را پوشش می‌دهد. این قسمت، از پا محافظت کرده و با ثابت نگه داشتن پا در جای خود می‌تواند از حرکت آن جلوگیری نماید. رویه کفش با توجه به نوع استفاده ممکن است، به صورت یکپارچه یا چند تکه طراحی و ساخته شود.

کوارتر

رویه کفش باید از پاها حفاظت کند که این ویژگی توسط تمامی قسمت‌های رویه صورت می‌گیرد. یکی از بخش‌های رویه، کوارتر نام دارد که پشت پا و کناره‌ها را می‌پوشاند. این بخش منجر به استحکام بیشتر در پشت پاشنه کفش می‌شود. متریالی که در کوارتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حجیم‌تر از بخش‌های دیگر است و راحتی فوق‌العاده‌ای را برای پاها فراهم می‌کند. علاوه بر تمامی این‌ها، کوارتر مانع از تغییر شکل دادن پشت کتانی خواهد شد.

ومپ

وَمپ به قسمت مرکزی، روی پا و همینطور جلوی کفش گفته می‌شود که به عنوان اصلی‌ترین محل برای محافظت از پا به شمار می‌رود. به طور معمول از این قسمت در پارچه‌هایی مانند مِش استفاده می‌کنند که از منافذ متعدد برخوردار است و مانع از تعریق و بوگرفتگی پا می‌شود. با توجه به مدل کفش، سوراخ‌های عبورِ بند روی وَمپ یا کوارتر قرار می‌گیرند و امکان تنگ یا گشاد کردن کفش را مقدور می‌سازند. نوع طراحی و شکل این سوراخ‌ها در ظاهر کتانی مورد نظر شما تاثیرگذار خواهد بود.

زبانه کفش

استفاده از زبانه یک حرکت نوآورانه در طراحی کتانی‌های بندی است که موجب راحت‌تر قرار گرفتن پا درون کفش می‌شود. زبانه به کاربر اجازه می‌دهد تا کفش را متناسب با سایز پای خود تنگ یا گشاد نماید.

مقاله مرتبط: زیره کفش چیست؟

رویه کفش باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

امروزه از رویه‌های متفاوتی برای انواع مدل‌های کفش استفاده می‌کنند. از رایج‌ترین رویه‌هایی که در کفش اورجینال و بادوام مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به چرم، برزنت، مش و جیر اشاره کرد. کفش‌های ورزشی دارای حساسیت بیشتری هستند و باید در انتخاب رویه برای آن‌ها دقت بیشتری به خرج داده شود؛ زیرا ویژگی‌های رویه مانند انعطاف‌پذیری، سبکی و نرمی نقش مهمی را در انجام حرکات ورزشی ایفا می‌نماید.

رویه‌ها با قابلیت‌هایی که دارند، می‌توانند پاسخگوی نیاز افراد باشند و با ایجاد وضعیتی راحت، امکان فعالیت‌های طولانی‌مدت را بدون هیچ احساس خستگی به وجود آورند.

کمپانی‌های مطرح دنیا از رویه‌های تنفس‌پذیر در ساخت کفش اسپرت مردانه و زنانه، پیاده روی، کوهنوردی و … بهره می‌برند تا ضمن ایجاد تهویه هوا، از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها درون کفش جلوگیری شود. چرا که هنگام فعالیت های بدنی دمای بدن شما با رفته و سبب تعریق پا در کفش میشود.

نکته: اگر شما نیز مانند خیلی از افراد از بوی بد پا رنج میبرید، به احتمال زیاد از کفشی با رویه نامناسب استفاده میکنید. توصیه ما برای رفع بوی بد پا ابتدا تعویض کفش ها و سپس انجام موارد بهداشتی گفته شده در مقاله مذکور است.

بهترین نوع رویه کفش کدام است؟

امروزه کمپانی‌های مختلف از انواع رویه‌ها در تولید کفش‌های خود استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین نوع این رویه‌ها پرداخته و شما را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر رویه آشنا کنیم.

رویه چرم مصنوعی

این رویه به دلیل دوام بالایی که دارد در کفش‌های تولید شده توسط برندهای معتبر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رویه چرم مصنوعی در برابر بریدگی و خط و خش مقاومت بالایی از خود نشان داده و روش نگهداری از آن بسیار راحت است.

چرم جیر

چرم جیر ماهیتی نرم داشته و در کفش‌هایی با انعطاف‌پذیری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش‌هایی که با این رویه تولید می‌شوند، نیاز به مراقبت خاص و تمیز کردن اصولی دارند. این رویه‌ها ظاهر زیبایی نیز به کفش می‌بخشد.

چرم نبوک

این چرم ماهیتی زبر دارد و به همین دلیل منجر به افزایش طول عمر کفش می‌شود. چرم نبوک طرفداران زیادی داشته و از پوست حیواناتی مانند گاو و گوساله بدست می‌آید. این چرم از قابلیت تنفس مطلوبی برخوردار بوده و نگهداری اصولی از آن موجب دوام طولانی کفش می‌شود.

رویه پلی اورتان

رویه مذکور از ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی برخوردار است. این رویه دارای دوام بالایی بوده و موجب بهبود عملکرد پا می‌شود.

رویه پلاستیکی

استفاده از رویه پلاستیکی منجر به راحتی بیشتر کفش‌های ورزشی می‌شود. این رویه تنفس‌پذیر بوده و تهویه مطلوبی در اطراف پا به وجود می‌آورد. به علاوه رویه کفش‌های ورزشی از مواد پلاستیکی ضد آب ساخته می‌شوند که از مقاومت خوبی برخوردار هستند و قیمت ارزان‌تری دارند.

رویه پارچه‌ای

کفش‌هایی که با این رویه ساخته می‌شوند، قابل شستشو در ماشین‌لباسشویی بوده و می‌توانند به راحتی در هوای آزاد خشک شوند. درنتیجه کفش‌هایی با رویه پارچه‌ای با یک شستشو ساده مانند روز اول نو خواهند شد. به علاوه این کفش‌ها تنوع بالایی نیز دارند.

مقاله مرتبط: روش های تمیز کردن کفش با جنس های مختلف

رویه مواد طبیعی

یکی از بهترین رویه‌ها که برای محیط‌زیست ضرری ندارد، رویه مواد طبیعی می‌باشد. این رویه سبک و راحت بوده و دارای حالتی نرم و انعطاف‌پذیر می‌باشد و با ایجاد ظاهری شیک و ساده در کفش، طرفداران بسیاری در دنیا دارد.

رویه مواد مصنوعی

این رویه‌ها از مواد متنوعی ساخته می‌شوند. کفش‌های با رویه مواد مصنوعی از وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. کفش‌هایی که از این رویه‌ها ساخته می‌شوند، معمولا انتخاب مناسبی برای استفاده در محیط‌های صنعتی محسوب می‌شوند.

رویه مش

مش یکی از انواع رویه کفش‌های باکیفیت محسوب شده که می‌تواند در زمان دویدن و پیاده‌روی از مچ پا محافظت نماید. این رویه با ویژگی‌هایی که دارد، امکان حرکت راحت‌تر و دویدن‌های طولانی‌تر را بدون هیچ احساس خستگی برای کاربر ایجاد می‌کند. به همین خاطر نیز برندهای معتبر جهان از این رویه برای ارتقا محصولات خود بهره می‌برند. رویه مش از ساختار توری برخوردار است که از منافذ ریز متعددی تشکیل شده است و تهویه مناسبی داخل کفش به وجود می‌آورد. اگر قصد خرید کفش رانینگ و پیاده روی را دارید پیشنهاد میکنیم کفشی با رویه مش خریداری کنید.

میکروفیبر

کفش‌هایی که دارای رویه میکروفیبر هستند، بسیار سبک بوده و از آنجایی که فیبر نازک است، این کفش‌ها از الیاف کمتری برخوردار می‌باشند. این نوع رویه‌ها در دو نوع ابریشمی و همینطور پلی‌استری تولید می‌گردند. این رویه بسیار نرم است و وضعیت راحتی را برای پاها به وجود می‌آورد.

گورتکس

یکی از برترین رویه‌هایی که در کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد، رویه گورتکس است. این رویه از قابلیت حفاظت در برابر سرما، گرما، برف و باران برخوردار بوده و به خوبی هوا را داخل کفش به جریان درمی‌آورد تا مانع از تعریق و بوی نامطبوع پاها شود. این رویه از دوام بیشتری در مقایسه با سایر پارچه‌ها برخوردار است و به همین خاطر در ساخت کفش‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه گورتکس از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند. ترکیب کلی این لایه‌ها سبب محافظت از پاها خواهد شد.

آستر

این رویه عرق پا را به خود جذب کرده و اغلب در کفش‌های مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آستر می‌تواند با جذب عرق پا از لیز خوردن پا در کفش جلوگیری کرده و آن را ثابت نگه دارد. بدین ترتیب پشتیبانی مناسبی از پا توسط این رویه وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در این راهنما به بررسی ویژگی‌های انواع رویه کفش پرداختیم. رویه یکی از اجزای مهم کفش به شمار می‌رود که نقش مهمی را در راحتی و نرمی، دوام و تنفس‌پذیری آن برعهده دارد. در صورتی که کفش مورد نظر شما از رویه مناسبی برخوردار نباشد، پاها دچار تعریق شده و شرایط مطلوب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌شود. با اطلاع از انواع رویه‌ها می‌توانید کفش مناسبی را با توجه به نیاز خود خریداری نمایید تا پاسخگوی نیاز شما در حین انجام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.