انواع دویدن

آشنایی با انواع مختلف دویدن

دویدن یکی از انواع فعالیت‌های ورزشی محسوب می‌شود که هزینه چندانی ندارد و در عین حال به سوزاندن کالری و حفظ تناسب اندام کمک می‌کند. در صورتی که به دویدن علاقه دارید، می‌توانید با انواع دویدن آشنا شوید و این تمرینات را به‌کار ببرید. این ورزش برای افرد گرفتار که وقت رفتن به باشگاه را ندارند نیز گزینه ایده‌آلی به شمار می‌رود. کفش رانینگ نایکی دارای پیشرفته ترین تکنولوژی هاست که فرد دونده در هنکام استفاده در طولانی مدت می تواند از کیفیت مطلوب این برند بهره ببرد. این فعالیت موجب تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود و سرعت روند پیری را کاهش می‌دهد. تنها با 20 دقیقه دویدن می‌توانید ذهن، بدن و روح خود را تغییر دهید. لازم به ذکر است برای دویدن عالی که نتیجه بخش باشد نیاز به لباس ورزشی مناسب و کفش رانینگ مردانه استاندارد است که تاثیرات به سزایی در فعالیت های ورزشی دارد و کیفیت زندگی شما را بالا می‌برد. در این بخش قصد داریم به بررسی انواع دویدن بپردازیم.

بررسی انواع دویدن:

دویدن طولانی

دویدن طولانی یکی از انواع دو محسوب شده است و فواید زیادی را برای افراد به دنبال دارد. این فعالیت می‌تواند موجب افزایش قدرت عضلانی شود و استقامت افراد را بهبود بخشد. همچنین با دویدن طولانی شما می‌توانید چربی بیشتری بسوزانید. لازم به ذکر است که خیلی از برنامه‌های تمرینی به بیش از یک جلسه دویدن طولانی در هفته نیاز دارند.

دویدن تریل

این دویدن با تکرار ست‌ها روی تپه و شیب صورت می‌گیرد و می‌تواند باعث افزایش قدرت پا شود. دویدن تپه با سوزاندن کالری به بهبود تناسب اندام شما کمک می‌کند. ست‌های دویدن با مصرف انرژی کمتر امکان تمرین بیشتر را برای افراد به وجود می‌آورند. برای این تمرین باید مقصدی را در بالای تپه انتخاب کرده و از پایین شیب با سرعتی بالا به سمت نقطه مورد نظر خود بدوید و بعد به نقطه شروع خود برگردید و مجددا این تمرین را تکرار کنید. دوی سرعتی به همراه شیب، چالش بیشتری را برای شما در این فعالیت ایجاد خواهد کرد.

پیشبرد

در این نوع از دویدن، سرعت در طول یک جلسه افزایش پیدا می‌کند. البته سرعت و مسافت با توجه به اهداف فرد متفاوت خواهند بود. پیشبرد برای افزایش سرعت دویدن، بهبود استقامت و قدرت ذهنی انجام می‌شود.

فارتلک

این فعالیت در زبان سوئدی به معنای بازی سرعت بوده و با شدت ملایمی انجام می‌شود. فارتک ترکیبی از دویدن راحت و دوی سرعت محسوب شده و در آن مسافت‌های مختلف با گام‌های پرشدت تعیین خواهند شد.

ریکاوری

دویدن ریکاوری شامل دویدن‌های آسان در سرعت و یا مسافت کمتر از حد معمول می‌باشد. در این حالت بدن شما باید در حالت پیش‌خستگی ورزش کند. ریکاوری به دوندگان حرفه‌ای توصیه می‌شود؛ زیرا روشی عالی برای حفظ تناسب اندام نیز محسوب می‌گردد. از فواید ریکاوری می‌توان به بهبود عملکرد، افزایش گردش خون و بهبود فرم دویدن اشاره کرد.

دویدن پایه

دویدن پایه با یک سرعت طبیعی انجام شده و منجر به ایجاد ظرفیت هوازی و استقامت می‌شود. این دویدن کوتاه بوده و نباید چالش‌برانگیز باشد، ولی می‌بایست به صورت مکرر انجام گردد.

دویدن اینتروال

این فعالیت باید بخشی از تمرینات هر دونده‌ حرفه‌ای باشد. این تمرینات سرعت را برای زمانی کوتاه بالا برده و در ریکاوری آن کاهش سرعت صورت می‌گیرد. با تکرار تمرینات اینتروال سطح توانایی دونده افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر این تمرینات از متد ساده‌ای پیروی می‌کنند و باعث افزایش آمادگی جسمانی دونده می‌شوند. توصیه می‌شود که بین این تمرینات به خود فرصت ریکاوری بدهید تا با پایین آمدن ضربان قلب‌تان آماده انجام تمرینات بعدی شوید.

دو زمانی

دو زمانی یکی از انواع دویدن محسوب می‌شود که در آن شما می‌توانید مسافتی را تعیین کرده و برای رسیدن به آن زمان مشخصی در نظر بگیرید. در این روش سرعت از اهمیت زیادی برخوردار است. برای شروع دو زمانی می‌توانید مسافت‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید و به مرور، زمان را کاهش دهید تا خود را به چالش بکشید.

دو پیشرفتی

این نوع دویدن در مسافت‌های کوتاه‌تر ولی با سرعتی بیشتر از حد معمول انجام می‌شود. این دو با تکرارهای متعدد در طول تمرین می‌تواند سرعت شما را افزایش داده و قدرت لازم را برای سریع‌تر دویدن در شما ایجاد کند. با انجام این دو می‌توانید مدت بیشتری به انجام این فعالیت بپردازید؛ زیرا بدن شما را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا خستگی را تحمل کرده و مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. دو پیشرفتی با گذشت زمان دویدن شما را بهبود می‌بخشد و شما شاهد افزایش سرعت و قدرت دویدن خود خواهید بود.

دویدن بروی تردمیل

دویدن بر روی تردمیل یکی از بهترین روش‌های چربی‌سوزی به شمار می‌رود. برای کسب بهترین نتیجه توصیه می‌شود که یکنواخت ندوید. از طرفی انتخاب روش مناسب برای دویدن بر روی تردمیل بسیار مهم است، زیرا این فعالیت ارتباط مستقیمی با درد زانوها دارد. البته استفاده از این وسیله برای دویدن موجب درد زانوها نمی‌شود. همچنین دویدن بر روی تردمیل کمکی به تسکین درد زانوها نیز نخواهد کرد.

دوى استقامت

این دویدن باید حداقل سه کیلومتر ادامه‌دار باشد تا موجب افزایش سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول و فشار خون و همینطور بهبود سوخت و ساز بدن شود. این دو، انواع مختلفی از جمله دویدن در پیست، جاده و کانتری دارد و تمامی آن‌ها براساس نوع زمین تعیین می‌شوند. مسابقات پیست به طور معمول بین 3000 تا 10000 متر برگزار می‌شود. دویدن در جاده با مسافت‌های طولانی مانند 100 کیلومتر صورت می‌گیرد و درنهایت کراس کانتری نیز مسافتی بین 5 تا 12 کیلومتر را پوشش می‌دهد. از فواید دو استقامت می‌توان به بهبود استقامت بدنی، ارتقای سلامت ذهنی و اعتماد به نفس، افزایش قدرت عضلات، استفاده بهتر بدن از چربی به عنوان سوخت و ارتقای سیستم ایمنی اشاره کرد.

دو نیم استقامت

به مسابقاتی که مسافت آن‌ها از 800 متر تا 3000 متر است، براساس دسته‌بندی بریتانیکا دو نیم استقامت می‌گویند. البته همانطور که اشاره شد، دو استقامت جزو مسافت‌های بیش از 3000 متر و حتی مسافت‌های طولانی‌تر است.

سخن پایانی

در حال حاضر یکی از بهترین روش‌ها برای برخورداری از تناسب اندام، دویدن می‌باشد. اگر یک دونده‌ی مبتدی هستید با خواندن این راهنما با انواع دویدن آشنا می‌شوید. دویدن روزانه فواید بسیاری برای سلامتی بدن انسان داشته و از طرفی منجر به کاهش حمله و سکته‌های قلبی می‌شود. با این حال نوع دویدن بستگی به بدن و توانایی شما دارد. برای شروع این فعالیت می‌توانید یک برنامه تمرینی برای خود آماده کنید که مناسب توانایی فیزیکی شما باشد. برای این کار بهتر است از یک مربی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.