تمیز کردن کفش

چند روش کاربردی برای تمیز کردن کفش با جنس های مختلف

شاید شما نیز تابحال به دلیل ظاهر نامناسب کفشتان به دنبال خرید نمونه جدید بوده اید، در صورتی که تنها با تمیز کردن اصولی کفش میتوانید ظاهری تازه به آنها ببخشید. البته در نظر بگیرید که کفش های مختلف نیاز به روش های شستشوی متفاوت دارند و باید در نظر داشته باشید که تمیز کردن کفش با روش های نامناسب میتواند موجب آسیب رساندن به آن شود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع به پردازیم تا شما بتوانید به راحتی کفش اسپرت مردانه و زنانه خود را با جنس های مختلف (چرم، پارچه‌ای، جیر، نبوک و …) تمیز کنید.

هر چقد وقت یکبار کفش را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کفش به عوامل مختلفی همچون رنگ، جنس کفش، آب هوا، بارندگی و … بستگی دارد و نمیتوان زمان مشخصی را برای همه در نظر گرفت. اما از طرفی اگر میخواهید کفش هایتان همیشه نو به نظر برسند باید یک روتین مشخص برای شستشو کفش داشته باشید. توصیه میکنیم حداقل هر 1 ماه یکبار کفش هایتان را تمیز کنید اما بهترین زمان برای تمیز کردن کفش ها، دقیقا پس بعد از مشاهده لکه ها بر روی سطح آن است. چرا که لکه به مرور زمان میتوانند به درون بافت کفش نفوذ کنند. البته در نظر بگیرید که شستشو مداوم کفش سبب کاهش طول عمر کفش میشود.

راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کفش:

تمیز کردن کفش ساده تر از آن چیزی است که تصور میکنید و با مرور چندیدن مرحله ساده کفش هایتان را از هرگونه لکه پاک کنید. قدم اول از بین بردن گرد و خاک و زباله از سطح کفش است که با استفاده از پارچه، مسواک و برس میتوانید این کار را انجام دهید. در ادامه نیاز به یک شوینده ملایم دارید تا لکه های سر سخت تر را بزدایید برای اینکار مواد شوینده را بر روی برس بمالید و تمام سطح کفش را برس بکشید. در آخر اجازه دهید کفش ها در محلی با تهویه هوا مناسب به طور طبیعی خشک شوند. در صورت امکان از سشوار و سایز لوازم های گرمایشی برای خشک کردن کفش استفاده نکنید.

  • پاک کردن گل و لای کفش

قبل از شروع خیس کردن کفش ابتدا باید با یک برس خشک، خاک و کثیفی کفش را در قسمت های زیره، لایه میانی و رویه آنها پاک کنید. در صورتی که برس تمیز کننده کفش در دسترس نداشته باشید میتوانید از یک مسواک قدیمی کمک بگیرید.

  • مرحله دوم، تمیز کردن کفش با شوینده ملایم

بعد از تمیز کردن کفش از گرد و خاک و آلودگی های سطحی نوبت به شستشو کفش با یک شوینده ملایم است. ابتدا در یک ظرف محلول صابونی خود را آماده کنید. به مقداری آب چند قطره صابون اضافه کنید و هم بزنید. سپس با استفاده از مسواک صابون را به صورت دایره وار بر روی لکه بکشید. اگر کفش شما دارای توری است این قسمت را با دقت تمیز کنید تا به کفش آسیب نرسد.

  • مرحله سوم، تمیز کردن زیره کفش

تمیز کردن زیره کفش لذت بخش ترین قسمت این داستان میباشد زیرا استرس آسیب رسیدن به کفش را کمتر احساس میکنید و با انواع روش های دلخواه میتوانید این کار را انجام دهید. راهکار پیشنهادی ما به شما استفاده از مسواک است و مایع ظرفشویی مناسب است تا به خوبی زیره ها و بخش های آج دار آن تمیز شوند.

  • مرحله چهارم، شستن کفی ها

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد بعد از تمیز کردن بخش های خارجی کفش، قسمت های داخلی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اینکار علاوه بر تمیز شدن کفش به رفع بوی بد پا نیز کمک میکند. کفی ها را کفش خارج کنید و با موادی که در قسمت های قبل از آن استفاده کردید شستشو دهید.

  • مرحله پنجم، خشک کردن کفش ها

هرگز برای خشک شدن کفش ها به خصوص کفش های سفید آنها را به طور مستقیم در مقابل نور خورشید قرار ندهید زیرا موجب زرد شدن و چروکیده شدن کفش میشود. سعی کنید کفش ها را در دمای اتاق خشک کنید و قبل از خشک شدن کامل از آنها استفاده نکنید. معمولا زمان کافی برای خشک شدن کامل کفش ها 8 ساعت میباشد.

تمیز کردن کفش نبوک و جیر

تمیز کردن کفش جیر به دلیل نوع جنس، با سایر کفش ها متفاوت است. در واقع این نوع چرم جز چرم های لوکس محسوب میشود و بسیار آسیب پذیر و شکننده است.

لکه های سرسخت : برای لکه های سرسخت کفش های جیر و نبوک میتوان از یک کاغذ سمباده ی خیلی دانه ریز استفاده کرد اما این نکته توجه کنید که این کار باعث روشن‌تر شدن قسمتی از کفش میشود.

لکه های آب : لکه های آب یکی از رایج ترین لکه های کفش جیر است. اما جالب است بدانید برای از بین بردن آنها باید از خود آب کمک بگیرید. حوله را آغشته به آب کنید در حدی که مرطوب باشد. سپس حوله را بر روی لکه ها بکشید تا زمانی که اثری از آنها باقی نماند. آب میتواند چرم جیر را بی رنگ کند به همین دلیل بعد از تمیز کردن، با یک دستمال خشک رطوبت کفش را بگیرید. 24 ساعت به کفش فرصت خشک شدن بدهید و با قرار دادن کاغذ مچاله درون کفش از تغیر شکل آن جلوگیری کنید.

نظم دادن به پرزها : معمولا بعد یک مدت پرزهای کفش هایی مثل نبوک و جیر بد حالت شده و دیگر برس کشیدن به تنهایی کارساز نیست، یک روش ساده در این مواقع این است که کفش را برای یک دقیقه بر روی بخار آب نگه داشته تا پرزها بلند شوند و بعد با برس تمیز کننده مخصوص، کفش را در یک جهت برس زده تا پرزها دوباره خوش حالت شوند.

رفع جای ساییدگی : برای رفع ساییدگی کفش های نبوک و جیر برس را چندین بار به صورت جلو و عقب بر روی ساییدگی کفش بکشید.

روش تمیز کردن کفش برزنتی

کفش های برزنتی اکثر کالج ها و کتونی ها را شامل می شوند که طرفداران زیادی از هر گروه سنی و جنسیتی دارد. این کفش ها اکثرا بندی بوده و تمیز شدن بندهای آنها نیز برای زیبایی و جلوه‌ی کفش بسیار مهم است و

راه های ساده ای هم دارد، برای مثال انداختن بندهای کفش (کتانی و کالج ) در ظرف کوچک مایع و کف برای مدت 15 تا 20 دقیقه و بعد آبکشی کردن آنها.

حالا نوبت خود کفش برزنتی است، اول تمام سطح کفش را با یک برس نرم مثل برس کفش های جیر، برس کشیده تا آلودگی هایی مانند گل از روی آن پاک شود، برای لکه های کثیفی بر روی کفش برزنتی می‌توانیم از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنیم (حدود یک لیوان خمیر درست کنیم) و یا همان ترکیبی که برای تمیز کردن بندها به کار بردیم را برای تمیزی کفشهای برزنتی نیز به کار ببریم.

⚠️  از این ترکیب ابتدا بر روی قسمت کوچکی از کفش امتحان کنید و اگر از نتیجه راضی بودید برای کل کفش به کار ببرید.

نحوه ی تمیز کردن کفش پارچه ای ( کتونی، مجلسی، اسپرت و … ) :

برای تمیز کردن کفش های پارچه ای دو روش وجود دارد. انداخت کفش ها در ماشین لباسشویی که به هیچ عنوان توصیه نمیشود! زیرا دما، چرخش و نحوه کارکرد ماشین لباس شویی میتواند سبب پاره شدن کفش شود. همچنین در دراز مدت طول عمر کفش را کاهش میدهد. روش دوم شستن کفش ها با دست است که یک راه ایمن است.

برای تمیز کردن کفش پارچه ای:

پس از پاک کردن گرد و خاک از روی کفش، بند ها و کفی کفش را خارج کنید و با استفاده از مایع ظرفشویی و آب ولرم محلول شستشوی خود را آماده کنید. محلول را با مسواک به صورت حرکات دایره وار بر روی لکه های کفش بکشید. در نهایت کفش ها را آبکشی کنید و بگذارید در دمای اتاق خشک شود. هرگز از نور مستقیم خورشید، سشوار و … برای تسریع روند خشک شدن کفش استفاده نکنید.

نکته: اگر خواستید کفش اسپرت را با ماشین لباسشویی بشوید حتما به نکات زیر توجه کنید.

  • اول از همه جعبه کفش را بررسی کنید تا مطمئن شوید کفش شما تحمل شستشو با ماشین لباس شویی را دارد (اکثر کفش های اورجینال قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارند)
  • اگر کفش دارای رویه ی توری است، آن را داخل یک کیسه پارچه ای سفید بگذارید و سپس در ماشین لباسشویی بیاندازید
  • حتما شستشو را برای ماشین لباسشویی با آب سرد تنظیم کنید (تا رنگ کفش ثابت بماند)
  • برای تمیز کردن لژ کفش های پارچه ای (کتونی ) و یا تمامی کفش هایی که لژ دارند که معمولا هم سفید رنگ هستن میتوانید از یک مسواک قدیمی همراه با خمیر دندان استفاده کنید. ( حرکات دورانی کوچک و سریع )

روش تمیز کردن کفش های ساتنی

روش تمیز کردن کفش های ساتنی

کفش های ساتنی، کفش های زیبا و جذابی هستند که بافتی شبیه به پارچه های ساتن دارند و بسیار لطیف و براق اند. این نوع کفش ها تا حدی از نفوذ آب و هوا جلوگیری میکنند و بیشتر مناسب هوای بارانی بهار و پاییز بوده که بسیار راحت با یک پارچه یا حوله نمدار تمیز می شوند، اما اگر لکه ای بر روی کفش ساتنی ماند و با دستمال مرطوب از بین نرفت به سراغ محصولات تمیز کننده کفش مرغوب و مطمئن میرویم که لکه های سرسخت رو از بین ببریم.

روش تمیز کردن کفش های چرمی :

کفش های چرمی و ورنی اکثرا با یک دستمال یا حوله نرم و نمدار تمیز میشوند، اما خب تمیزی با اینکه کفش جلوه و زیبایی داشته باشه خیلی فرق میکنه، کفش های چرمی از اون گروه کفشهایی هستن که اگر کثیف و خاکی شوند، مانند کفش های جیر و نبوک که قبل و بعد از تمیز کردنشان قابل مقایسه نیستند، بسیار زشت و کهنه به نظر می آیند، برای جلوه دادن به کفش های چرم ( ورنی ) از چیزی بیشتر از آب و دستمال باید استفاده کرد، مثل واکس یا کرم های کفش های چرم و یا اسپری های مختلف چرم، نبوک، جیر و… برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد میکنیم به مقاله تمیز کردن کفش چرم را مطالعه کنید.

آیا میتوان کفش ها را با ماشین لباسشویی شست؟

شستن کفش با ماشین لباسشویی

برخی از کفش های اسپرت و ورزشی اورجینال قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارند. البته قبل از انجام اینکار باید از این ویژگی که معمولا بر روی جعبه کفش درج میشود اطمینان حاصل کنید. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم توصیه نمیشود که کفش های خود را با ماشین لباسشویی بشوید حتی اگر در مرحله اول اثری از تخریب بر روی بافت کفش خود مشاهده نکردید، شستن مکرر کفش از طول عمر آن میکاهد.

تمیز کردن زیره کفش

همانطور که میدانید زیره کفش به دلیل تماس مستقم با زمین بیشتر در معرض کثیف شدن قرار میگیرد که باید هر از چند گاهی آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن کف کفش، کفش ها را در حیاط به هم بکوبید تا گل و لای و خاک های کفش تمیز شود سپس با یک مسواک یا برس شیار های بین کفش را تمیز کنید و در ادامه همان مسواک را اغشته به مقداری مایع ظرفشویی کنید و بر روی زیره کفش بکشید. در آخر نیز با یک پارچه مرطوب کفش را آبکشی کنید و بگذارید تا خشک شود.

نکات پایانی

برای تمیز کردن هر نوع کفشی ( کفش های نبوک، جیر، چرم، پارچه ای، برزنتی، ساتنی، مجلسی یا اسپورت ) قبل از هر کاری ابتدا باید سطح کفش را با یک دستمال یا حوله ی تمیز پاک کنیم تا خاک و ذرات چسبیده جدا شود، سپس از محصولاتی که برای تمیز کردن انواع کفش ها در بازار موجود هستند استفاده می‌کنیم. البته باید بدانید که کفش های سفید معمولا اصول و قواعد خودشان را برای تمیز شدن دارند. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تمیز کردن کفش سفید را در فروشگاه بولگانو مطالعه کنید تا هنگام تمیز کردن آنها به کفشتان آسیب نزنید.

گاهی اوقات وقتی به کفش هایمان نگاه می‌کنیم دلمان هوس خرید یک کفش جدید می‌کند چون کفش های قدیمی جلوه و زیبایی را از دست داده‌اند، غافل از اینکه اکثر مواقع می توانیم با استفاده از چند وسیله ی ساده و یک محصول خوب، زیبایی و رخ اولیه کفش را با یک هزینه کم به حالت اولیه برگردانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.