آشنایی با تمام تکنولوژی های به کار رفته در کفش ایمنی

آشنایی با تمام تکنولوژی های به کار رفته در کفش ایمنی

کفش ایمنی پا پوشی است دارای ویژگی های مختلف که از پاهای شما در برابر خطرات احتمالی در محیط کاری و صنعتی حفاظت می‌کند. همانطور که می دانید اعصاب تمامی اعضای بدن در پاها وجود دارند و این دلیلی بر اهمیت بسیار زیاد آن بوده و پا را برای تاکید بر اهمیتش، قلب دوم انسان می‌گویند. استفاده از کفش های نامناسب علاوه بر آسیب به پا ها به ارگان های مهم دیگر هم آسیب می رساند، مانند آسیب به چشم ها، ستون فقرات و سردرد های مزمن می‌شود. کفش های کار معمولا از جنس چرم طبیعی می‌باشند که به دو گروه اصلی: کفش کار با محافظ جلو پا استیل (درنوک این کفش ها از فولاد استفاده شده که در برابر200 ژول ضربه پذیری مقاوم ست) و کفش کار با محافظ جلو پا کامپوزیتی ( در نوک این کفش از کامپوزیت استفاد شده که عایق برق است) تقسیم می‌شوند که کارایی های متفاوتی دارند که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهد شد.

کفش کار با محافظ استیل در جلوی پا 

بر طبق الزامات سیستم مدیریت HSE عمده ترین خطری که افراد را در محیطهای صنعتی تهدید می‌کند له شدن پنجه های پا در اثر سقوط ناگهانی اجسام سنگین بر روی پنجه ها و یا برخورد جلوی کفش با قطعات تیز و برنده و آسیب دیدن پنجه پا است، بنابراین بر طبق قانون HSE برای حفاظت از پا، کفش های کار که در نظر گرفته شد که در قسمت جلویی آنها از محافظ فولادی (استیل) استفاده شده که محافظ پنجه ی پا در برابر سقوط اشیاء و یا برخورد پا با وسایل تیز و برنده است.

کفش ایمنی با محافظ کامپوزیتی

کفش ایمنی با محافظ کامپوزیت

کفش ایمنی با محافظ کامپوزیت برای جلوگیری از برق گرفتگی در محیط های کاری و صنعتی ست که برق فشار قوی وجود داشته و بر طبق الزامات سیستم مدیریت HSE کارکنانی که در محیط هایی هستن که برق فشار قوی وجود دارد و در محل کارشان احتمال ایجاد جرقه وجود دارد باید فاقد هرگونه میخ فلزی باشد کفش های با محافظ  کامپوزیت دارای وزن سبکتری نسبت به کفش های با محافظ فولادی (استیل ) هستند و هنگام عبوراز دستگاه های ایمنی موجود در فرودگاه بوق نمیزنند ( دارای استانداردASTM F2413-11 برای محیط های الکترونی اند )

نکته : هنگام خرید حتما به برگه های گواهی کفش دقت کنید، کفش معمولی تقریبا 500 تا 1000 ولت را تحمل میکند اما کفش کار ( ایمنی ) باید بتواند در برابر فشار های قوی برق مقاومت کند.

تکنولوژی SRX ( اس آر ایکس ) 

تکنولوژی اس ار ایکس SRX فوق العاده در عدم لغزش کفش در محیط های خطرناک کارگاهی و صنعتی و… که جدای از این که از آسیب به پا جلوگیری میکند، در حفاظت از سلامت و ایمنی خود فرد نیز بسیار موثر است که در کفش ایمنی سبب نجات فرد شده و از افتادن و سقوط وی در محیط های خطرناک جلوگیری کرده، همانطور که میدانید در محیط های کاری مثل آزمایشگاه ها، کارگاه ها، کارخانه ها، معادن و … خطرات بسیاری وجود دارد که میتوانند آسیب های جبران ناپذیری را رقم بزنند، و استفاده از کفش کار مناسب باعث جلوگیری از این خطرات احتمالی میباشد.

تکنولوژی Vibram ( زیره ویبرام )

 

تکنولوژی Vibram (زیره‌ی ویبرام) جزو تکنولوژی های معروف کفش های مرل می باشد، زیره‌ی ویبرام Vibram  توانایی کیلومترها پیاده روی بدون حتی ذره ای خراشیدگی را دارد، که بسیار مقاوم و ضد لغزش اند،  کفش های با زیره ی ویبرام بیشترین کارایی را برای فعالیت هایی مثل کوه پیمایی و طبیعت گردی دارند اما در برخی از کفش های ایمنی نیز استفاده میشوند که مقاومت و خاصیت ضد لغزش بودن کفش را نیز افزایش میدهند.

تکنولوژی Slip Resistant (ضد لغزش )

 

کفش های دارای تکنولوژی Slip Resistant  ( ضد لغزش ) مانند کفش های ایمنی دارای تکنولوژی SRX  ضد لغزش بوده اما این خاصیت ضد لغزش بودن در تکنولوژی SRX بیشتر از Slip Resistant  بوده و معمولا در کفش های کار کت هر دوی این تکنولوژی ها استفاده می شوند.

تکنولوژی Oil Resistant( مقاوم در برابر روغن )

 

تکنولوژی  Oil Resistant  ( مقاوم در برابر روغن ) بیشترین استفاده را در محیط های آزمایشگاهی و کارگاهی دارد که خطر لغزش بر روی روغن ریخته شده بر روی زمین وجود دارد. استفاده از کفش ایمنی دارای تکنولوژی  Oil Resistant  این خطر را تا حد زیادی کاهش میدهد و از صدمات ناشی از لغزش بر روی مواد روغنی جلوگیری می‌کند.

تکنولوژی Waterproof ( مقاوم در برابر آب )

 

تکنولوژی Waterproof  مقاومت کفش در برابر آب بوده که هم نشانی از استحکام کفش کار ( ایمنی ) در برابر آب است  و هم عدم ورود آب به داخل کفش کار را نشان میدهد.

تکنولوژی Ease (کفی طبی، آنتی باکتریال و ضد بو ) 

 

تکنولوژی  EASE ، کفی های فوق طبی هستند ( کفی های میانی کفش ) که تجربه ی جدیدی از راحتی بسیار زیاد را هدیه میدهند که بسیار سبک بوده و جاذب شوک نیز میباشد، این کفی ها آنتی باکتریال و ضد بو نیز هستند و با اولین استفاده از این کفی ها  شاهد راحتی غیر قابل باور آنها خواهید بود و در تولید کفش ایمنی بسیار پرکاربرد هستند.

لایه ی قرمز: دارای انعطاف پذیری فوق العاده

لایه ی زرد: دارای خاصیت ضد ضربه

لایه ی مشکی: فوق العاده با دوام

تکنولوژی FLEX ( انعطاف پذیری فوق العاده ) 

 

تکنولوژیFLEX ( انعطاف پذیری فوق العاده ) برای ایجاد راحتی بیشتر هنگام استفاده ی طولانی مدت از کفش ها، به خصوص کفش کار میباشد

تکنولوژی ERGO ( کفی های داخلی کفش ) 

تکنولوژی ارگو ERGO معمولا در کفش های کار به کار میرود که ترکیبی از چندین ویژگی برای به دست آوردن تجربه ای از راحتی بی حد مرز می باشد، کفی های ارگو ERGO کفی هایی فوق طبی هستند که برای جلوگیری از خستگی پا در استفاده های طولانی مدت از کفش کار ( ایمنی ) ساخته شده اند و ضد بو و آنتی باکتریال نیز می باشند.

آشنایی با برخی از اصطلاحات موجود در کفش های ایمنی

PU : مخفف کلمه‌ی پلی یورتان، زیره ای سبک، راحت، مقاوم در برابر سایش، با دوام، در ظاهر توپر و اما بسیار انعطاف پذیر

Visi Flash : انعکاس نور

M Select Grip : نشان دهنده ی بیشترین توان و قابلیت ضد لغزش بودن هم در زمین های خیس و هم زمین های خشک است

M Select Dry : نشان دهنده ی ضد آب بودن کفش است، کفش هایی که این تکنولوژی را دارا هستند در صورت خیس شدن به سرعت خشک میشوند و

همچنین خاصیت خنک نگه داشتن پا را نیز دارند

انواع کفش های کار و کاربرد آن ها

پلاستیکی: جلوگیری از صدمات شیمیایی

کفه فلزی: مقاوم در برابر سوراخ شدن

پنجه فولادی: محافظت از پا ها در برابر فشار و ضربه یا برخورد با وسایل تیز و برنده

از جنس بوتیل: محافظت از پا در برابر مواد خورنده

از جنس پلاستیک سخت ( کامپوزیت ): عایق جریان برق

کفش نسوز: مقاومت تا دمای 150 درجه سانتی گراد، عدم انتقال گرما  به داخل کفش ( در شغل هایی مثل آتش نشانی و تراشکاری پر کاربرد است )

⚠️ در هنگام خرید کفش ایمنی یا هر کفش دیگری به این موارد دقت کنید

 پنجه ی کفش باید به گونه ای باشد که انگشتان پا در آن به راحتی تکان بخورند.

قد کفش (طول کفش ) باید به گونه ای باشد که فاصله ی بین انگشت شصت با جلوی کفش حدود 0.5 تا 1 سانتی متر باشد.

خرید کفش را بعد از ظهر ها انجام دهید ( زیرا در صبح سایز پا ها کمی کوچکتر هستند، اما با فعالیت کمی تغیر سایز میدهند )

به سایزبندی کفش ها در برندهای مختلف دقت شود ( سایزبندی کفش ها در برندهای مختلف کمی با یکدیگر متفاوت اند)

به اینکه سایز پا با افزایش سن تغییر میکند نیز دقت کنید

در اکثر مردم سایز دو پا کمی با هم متفاوت است و یکی از پاها کمی از دیگری بزرگتر است که برای گرفتن سایز باید به پایی که بزرگتر است دقت شود.

در آخر سعی کنید کفش های ایمنی را باتوجه به محیط کار خود انتخاب کنید همچین یکی از نکاتی که جای ذکر دارد استفاده از کفش های استاندارد و اورجینال است که حتما به این نکته توجه کنید و کفش های کار خود را از فروشگاه های معتبر بخرید. ما در بولگانو انواع کفش های ایمنی مناسب را با بهترین کیفیت و ضمانت اصل بودن برای شما مشتریان گرامی ارسال میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.