عوامل موثر بر درد پاشنه پا

عوامل موثر بر درد پاشنه پا و درمان آن

یکی از مشکلات رایجی که خیلی از افراد را درگیر می‌کند، درد پاشنه پا است. عوامل مختلفی منجر به بروز این درد می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از کفش‌های نامناسب، ضربه یا شکستگی پا و یا خار پاشنه اشاره کرد.

درمان زودهنگام این بیماری به صورت استفاده از داروهای ضدالتهاب، کفی طبی، تمرینات ورزشی، پوشیدن کفش استاندارد و بانداژ می‌باشد. در صورتی که درد پاشنه پا شدیدتر شود، نیاز به درمان‌های جدی‌تر مانند جراحی خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از کفش‌های مناسب که توسط برندهای بزرگ و معتبر تولید می‌شوند، از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

کمپانی‌های معروف مانند نایکی، اسکیچرز، آدیداس، هوکا و غیره از برترین مواد اولیه و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در ساخت کفش‌های خود استفاده می‌کنند تا فشار وارد شده به پاها به حداقل میزان خود برسد. در این بخش می‌خواهیم به عوامل درد پاشنه پا پرداخته و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم.

بررسی عوامل درد پاشنه پا

بررسی عوامل درد پاشنه پا

عوامل مختلفی وجود دارند که سبب درد پاشنه پا می‌شوند. یکی از دلایل ایجاد درد پاشنه، طرز راه رفتن اشتباه است که فشار بسیاری به استخوان پاشنه و همینطور بافت‌های متصل به آن وارد کرده و موجب آسیب رسیدن به پاها خواهد شد. در ادامه به معرفی عوامل دیگر درد پاشنه پا خواهیم پرداخت.

خار پاشنه

خار پاشنه

خار پاشنه به زائده‌ای استخوانی در زیر استخوان پاشنه گفته می‌شود که به شکل یک بیرون‌زدگی توسط تصویر اشعه ایکس مشخص خواهد شد. در صورتی که بزرگ شدن این استخوان معلوم نباشد، به آن سندروم خار پاشنه گفته می‌شود. بروز خار پاشنه به علت کشیدگی عضلات رخ داده و منجر به عدم تعادل پا هنگام دویدن و پیاده‌روی می‌گردد.

نوار تاندونی کف پا

نوار تاندونی کف پا

درد خار پاشنه به طور معمول همراه با تورم نوار تاندونی کف پا بوده و بروز آن در ورزشکارانی که زیاد می‌دوند و می‌پرند، مشاهده می‌شود. استفاده از کفش‌هایی که از پا حمایت کافی را به عمل نمی‌آورند، سبب شدیدتر شدن این مشکل خواهد شد. از سوی دیگر استراحت تنها به عنوان یک تسکین موقتی عمل می‌کند و پس از بازگشت از پیاده‌روی طولانی مجدد با این درد مواجه خواهید شد.

خمیدگی بیش از حد به سمت داخل پا

خمیدگی بیش از حد پا به سمت داخل

در برخی مواقع ممکن است که درد پاشنه پا به سبب خمیدگی بیش از حد پا به سمت داخل رخ دهد. استفاده از کفش‌های غیر استاندارد موجب خمیدگی بیش از حد پا به داخل شده و به کمر، زانو و لگن آسیب می‌رساند.

تورم تاندون آشیل

تورم تاندون اشیل

تورم تاندون آشیل که تورم آن به پشت قوزک کشیده می‌شود، منجر به درد پشت پاشنه پا خواهد شد. این بیماری درد و خار پاشنه را در پشت استخوان پاشنه پا به وجود می‌آورد. تورم تاندون آشیل در افرادی که با کفش‌های نامناسب به پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت می‌روند، شایع است. یکی از بهترین عواملی که بر تسکین این درد تاثیر به سزایی دارد استفاده از کفش پیاده روی مردانه و زنانه مناسب است.

نشانه های درد پاشنه پا

نشانه های درد پاشنه پا

درد پاشنه پا به تدریج شروع شده و با گذشت زمان شدید می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل استفاده از کفش تخت به وجود می‌آید. کشیدگی نوار تاندونی کف پا و التهاب آن به دلیل پوشیدن کفش‌های مسطح می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر در این ناحیه پارگی رخ دهد، این درد را شدیدتر خواهد کرد. وارد شدن این آسیب معمولا با صدا و درد همراه است.

تشخیص

تشخیص

مشکلات پاشنه از جمله خار پاشنه پا و میخچه پا و غیره با بررسی سابقه پزشکی و آزمایشات فیزیکی قابل تشخیص است. در مواردی نیز نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری مانند عکس‌برداری و آزمایش خون خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش های درمان میخچه پا روش های جلوگیری از آن

آزمایشات فیزیکی

ازمایشات فیزیکی

پزشک مربوطه هنگام آزمایشات فیزیکی به بررسی نقاط مختلف پا مانند قوزک، پاشنه، قسمت‌های پایینی پا و همینطور ساق پا پرداخته و با ایجاد فشار بر روی آن‌ها متوجه حالت تورم، کوفتگی، دانه، حساسیت و التهاب خواهد شد. وی با مشاهده نحوه گام برداشتن بیمار در زمان حرکت دادن پا، به علت ایجاد درد پی‌خواهد برد.

آزمایش خون

ازمایش فیزیکی

در صورتی که پزشک شما به شرایطی مشکوک شود، دستور به انجام یک یا چند آزمایش خون خواهد داد. جواب این آزمایش می‌تواند دلیل درد پاشنه را مشخص کند.

عکس برداری

عکس برداری

برای تشخیص مواردی مانند شکستگی پاشنه، تومور استخوانی، خار پاشنه و غیره از عکس اشعه ایکس استفاده می‌کنند.

روش های درمانی درد پاشنه پا

روش های درمانی درد پاشنه پا

برای یافتن روش درمانی درد پاشنه پا نیاز به یافتن عامل بروز آن خواهد بود. در صورتی که از تشخیص یا شدت این درد اطلاع ندارید، توصیه می‌شود که با پزشک مربوطه صحبت کنید و این موضوع را با وی در میان بگذارید.

استراحت

استراحت

در مواقعی ممکن است، دردهای پاشنه با چند روز استراحت برطرف شود. برای این منظور به مدت چند روز از ایستادن، پیاده‌روی طولانی‌مدت و دویدن خودداری نمایید.

گذاشتن یخ

گذاشتن یخ

گذاشتن یخ در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. برای این کار از یک حوله نازک بین یخ و پاشنه خود استفاده نمایید.

بانداژ

بانداژ

بانداژ پا می‌تواند تورم و درد پاشنه را کاهش دهد. بستن پا نباید به صورت خیلی محکم انجام شود و بهتر است که آن را به مدت یک هفته در همین حالت بگذارید.

اصلاح کفش

اصلاح کفش

امروزه کفش‌های مناسبی که از قوس و پاشنه پا حمایت می‌کنند، توسط برندهای معتبر طراحی و تولید می‌شوند. در برخی مواقع ممکن است پزشک برای درمان درد پاشنه پا استفاده از کفش‌ پیاده روی زنانه مناسب را توصیه نماید. برای خرید کفش‌های مخصوص درد پاشنه پا می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی بولگانو اقدام نمایید.

تمارین ورزشی

تمارین ورزشی

برخی از تمارین ورزشی هستند که بافت‌های اطراف استخوان را شل می‌کنند. این تمارین بایستی در صبح و غروب انجام شوند و انجام آن منجر به بهبود سریع‌تر بیماران خواهد شد. همچنین ممکن است، پزشک مربوطه شما با به یک فیزیوتراپ مجرب معرفی نماید تا برنامه‌ی ورزشی به‌خصوصی برای شما انجام گیرد.

دارو

دارو

برای درمان درد پاشنه پا ناشی از تورم نوار تاندونی کف پا، وارد شدن ضربه به پاشنه، تورم تاندون آشیل و همینطور سندروم درد پاشنه؛ داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب توسط پزشک تجویز می‌گردد.

جراحی

جراحی

چنانچه برای برطرف کردن درد پاشنه پا نتوان از طریق روش‌های گفته شده در بالا اقدام کرد، نیاز به جراحی خواهد بود.

سخن پایانی

در این بخش به بررسی عوامل درد پاشنه پا پرداختیم. با وجود اینکه عوامل مختلفی منجر به درد پاشنه پا می‌شوند، اما اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارند که از بروز این بیماری جلوگیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از درد پاشنه پا، استفاده از کفش‌های مناسب است. همچنین حفظ تناسب اندام، گرم کردن اصولی قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی و … نیز از شکل‌گیری این مشکل جلوگیری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.