لوازم ضروری برای دویدن، ویژگی های آن

دویدن یکی از فعالیت‌های در دسترس و مفید برای سوزاندن کالری و حفظ تناسب اندام محسوب می‌شود. برای انجام فعالیت دویدن به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارید و تنها باید لوازم ضروری برای دویدن را داشته باشید. تهیه لباس مردانه و زنانه ای که مناسب انجام این فعالیت باشد، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند منجر به راحتی و بهبود عملکرد شما شود. همچنین دویدن فعالیتی است که برای افراد پُرمشغله گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود؛ زیرا دیگر نیازی به وقت گذاشتن در باشگاه‌های ورزشی و صرف زمان در رفت‌وآمد نخواهد بود. در این مطلب قصد داریم به بررسی لوازم ضروری برای دویدن بپردازیم تا امکان خرید مناسب‌تر برای شما فراهم شود.

لوزام مناسب برای دویدن


از لباس‌هایی که برای انجام این فعالیت مناسب هستند می‌توان به شلوار، لگ، شلوارک، پیراهن و غیره اشاره کرد. همچنین انتخاب لباس مناسب برای دویدن باید با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوا صورت بگیرد.

کفش مخصوص دویدن


یکی از اصلی‌ترین تجهیزات مناسب دویدن، استفاده از کفش رانینگ است. این نوع از کفش‌ها با داشتن ساختار مناسب می‌توانند پاها را در وضعیت راحتی قرار دهند و از ایجاد فشار به پاها جلوگیری نمایند. همچنین کفش مناسب دویدن باید متناسب پای شما باشد و از کفی مناسبی بهره ببرد.
 
بیشتر بخوانید: بهترین کفش دویدن

جوراب دویدن


یکی از موارد مهمی که باید هنگام دویدن انجام دهید استفاده از جوراب است؛ زیرا عدم استفاده از آن منجر به تعریق پاها خواهد شد. همچنین جوراب به عنوان یک لایه از پاها محافظت می‌کند و با جذب رطوبت منجر به خشک و خنک ماندن آن‌ها می‌شود.

شلوارک ورزشی یا شلوار ورزشی

انتخاب شلوار باید با توجه به آب و هوایی که در آن قصد دویدن دارید، صورت بگیرد. یکی از رایج‌ترین شلوارهایی که هنگام فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لگ ورزشی نام دارد. لگ ورزشی به طور معمول از الیاف مصنوعی ساخته شده و با جذب رطوبت از پوست به ایجاد جریان هوا نیز کمک می‌کند. به علاوه، این شلوار خاصیت کششی داشته و به شما کمک می‌کند تا به راحتی حرکات کششی انجام دهید.

تیشرت یا گرمکن

راحتی این لباس مردانه و زنانه از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. شما می‌توانید با تهیه پیراهن مخصوص دویدن و یا تی شرت مردانه و زنانه راحت و نخی به این فعالیت ادامه دهید. همچنین در هوای سرد می‌توانید از گرمکن ورزشی استفاده نمایید.

کلاه

استفاده از کلاه در روزهای گرم تابستان از تابش نور خورشید به موهای شما جلوگیری کرده و در فصل زمستان نیز از شما در برابر هوای سرد محافظت خواهد کرد.
 

بطری

بطری

بطری های ورزشی با ظرفیت بین 600تا 700 میلی لیتر از جنس پلی پروپلین بدون BPA با قابلیت مقاوم در برابر نشتی آب در جهت استفاده خانم ها و آقایاون در هنگام ورزش کردن در محیط های باشگاهی است.

مچ بند

مچ بند

مچ بند یکی از لوازم ضروری مناسب باشگاه است که برای کاهش فشار حاصل از بالا آوردن وزنه و حرکات سنگین روی مچ دست و ساعد در باشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

ساعت هوشمند یا تلفن هوشمند

یکی از کارهایی که انگیزه افراد را به انجام فعالیت دویدن افزایش می‌دهد، گوش کردن به موسیقی است. همراه داشتن تلفن هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام دویدن به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید و از انجام این فعالیت لذت ببرید. به علاوه با داشتن ساعت هوشمند و گوشی هوشمند امکان ثبت مسافت طی شده و کالری سوزانده شده نیز به وجود خواهد آمد.

ویژگی های لباس مناسب دویدن

هنگام خرید لباس برای دویدن باید به چند ویژگی توجه نمایید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ضد رطوبت

یکی از ویژگی‌های مهم لباس مناسب دویدن، ضد رطوبت بودن آن است. این لباس رطوبت را از پوست دور کرده و با انتقال به سطح پارچه منجر به تبخیر آن می‌شود. زمان دویدن بدن به شدت عرق کرده و خاصیت ضد رطوبت لباس از عرق‌سوز شدن پوست جلوگیری می‌کند و مانع از بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود.

خشک شدن

یکی‌دیگر از ویژگی‌های لباس مخصوص دویدن این است که باید به سرعت خشک شود. برای تهیه این نوع از لباس باید به جنس پارچه آن توجه نمایید. به عنوان مثال پارچه‌هایی مانند پلی‌استر و همینطور نایلون از قابلیت خشک شدن سریع برخوردار می‌باشند.

محافظت در برابر آفتاب

برخی از لباس‌ها که توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند، از قابلیت حفاظت در برابر آفتاب برخوردار هستند. با پوشیدن این نوع از لباس‌ها می‌توانید از پوست خود در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت نمایید.

آستین‌ های حلقه دار

برخی از لباس‌های ورزشی دارای آستین بر روی لبه خود هستند و این نوع آستین‌ها مانند دستکش عمل کرده و می‌توانند تا نیمی از دست شما را بپوشانند و آن‌ها را گرم نگه دارند. با استفاده از این لباس دیگر به دستکش در هوای سرد نیازی نخواهید داشت.

آستر داخلی

استر داخلی
در تولید برخی از شلوارک‌ها از آستر داخلی استفاده می‌شود که کاربر را بی‌نیاز از پوشیدن لباس زیر می‌نماید. این آستر از عرق‌سوز شدن پوست شما نیز جلوگیری خواهد کرد.

پنل‌های مشبک

وجود پنل‌های مشبک در لباس‌های مخصوص دویدن منجر به خنک ماندن قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شود.

عایق‌بندی

لباس‌هایی که عایق‌بندی شده‌اند دارای وزن کمی هستند و می‌توانند گرمای بدن شما را در فصل زمستان حفظ کنند.

شب نما

شب نما
در صورتی که قصد دویدن در هنگام طلوع و غروب خورشید را دارید، توصیه می‌شود که از لباس‌های شب‌نما استفاده کنید تا رانندگان بتوانند شما را راحت ببینند و از بروز حادثه جلوگیری شود.

درز کمتر

لباس‌های مناسب دویدن دارای درز کمی هستند؛ زیرا هر چقدر میزان درز لباس کمتر باشد، درگیری شما نیز هنگام انجام این فعالیت کمتر خواهد بود.

جیب

برخورداری از جیب یکی‌دیگر از ویژگی‌های لباس مخصوص دویدن است که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا وسایلی مانند کارت بانکی و کلید خود را درون جیب لباس بگذارد.

پارچه‌های مناسب دویدن

در این بخش قصد داریم با پارچه‌هایی که از ویژگی‌های مناسبی برای استفاده در لباس مخصوص دویدن برخوردار هستند، آشنا شویم.

پلی استر


این پارچه با دور کردن رطوبت و عرق از بدن به خشک شدن سریع نیز کمک می‌نماید.

نایلون


این نوع از لباس‌ها رطوبت را از بدن خارج کرده و به سرعت خشک می‌شوند. از این پارچه در شلوار، شلوارک و همینطور ژاکت‌های سبک استفاده می‌نمایند.

پشم مرینو

این پارچه دارای ویژگی رطوبت‌زدایی بوده و ضد میکروب است. همچنین لباس‌هایی از جنس پشم مرینو مانع از ایجاد بوی بد بدن می‌گردند.

جمع بندی

لباس مناسب دویدن دارای ویژگی‌های مختلفی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. هنگام انتخاب این لباس به جنس، سایز و سبُک بودن آن توجه نمایید تا امکان دویدن طولانی‌مدت برای شما به وجود بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.