فواید کوهنوردی

10 فایده کوهنوردی که احتمالا نمیدانستید!

کوهنوردی به عنوان یکی از ورزش های محبوب در سال های اخیر معرفی شده است و دلایل قانع کننده ای برای این موضوع وجود دارد. کوهنوردی علاوه بر مزایایی زیادی که برای بدن و جسم دارد بلکه فواید فراوانی برای ذهن و روحیه را دنبال میکند.از نظر فیزیکی کوهنوردی بازو ها، پاها و مرکز بدن (شکم) را تقویت میکند و هماهنگی میان عصب و عضله را افزایش میدهد. از نظر ذهنی کوهنوردی در افزایش تمرکز، حس توانمندی و تعادل اثر میگذارد. همچنین کوهنوردی برای کاهش استرس و اضطراب و مهارت های حل مسئله بسیار مفید است. البته از فواید اجتماعی کوهنوردی نیز نباید غافل شد، کوهنوردی توانای کارهای تیمی را بهبود میدهد و سبب افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در شما میشود. به طور کلی کوهنوردی یک راه عالی برای سالم ماندن از نظر جسمی و ذهنی است. مطمئن باشید با مطالعه این مقاله و آشنایی با فواید کوهنوردی به پایه ثابت برنامه های کوهنوردی با دوستان و خوانوادتان خواهید شد. پس تا آخر با ما همراه باشید.

باز شدن مویرگ ها و شریان ها

بهبود کارکرد قلب با کوهنوردی

یکی از فواید مهم کوهنوردی، باز شدن مویرگ‌های بدن است. به طور معمول مویرگ‌های بدن در زمان استراحت به میزان ۱۵ درصد ظرفیت خود باز می‌شوند. اما این عدد در زمان کوهنوردی به میزان ۹۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد! دلیل اصلی این موضوع اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز بدن بوده که از طریق مویرگ‌ها در کلیه نقاط بدن پخش می‌شود؛ از این رو با فعالیت بیشتر و باز شدن مویرگ‌ها، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بسیار بالاتر و کیفیت بهتر به مغز، عضلات و احشای داخلی بدن خواهد رسید.

خون‌رسانی بهتر

بهبود جریان خون

از دیگر مزایای کوهنوردی می‌توان به خون‌رسانی بهتر و افزایش هوش در افراد اشاره کرد. کوهنوردی سبب افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به بخش‌های مختلف مغز می‌شود. عمدتاً این بخش‌ها شامل قسمت‌های مربوط به تمرکز، حافظه و شادی هستند. اکسیژن‌رسانی و جریان خون مناسب به مغز سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش و تیزبینی در فرد خواهد شد.

تقویت عضلات و بافت استخوان

فایده کوهنوردی برای عضلات پا

از دیگر فایده های کوهنوردی می‌توان به تأثیر مثبت آن بر عضلات و بافت استخوان افراد اشاره کرد. کوهنوردان و صخره‌نوردان حرفه‌ای در طول انجام چنین فعالیت‌هایی با چالش‌هایی مواجه خواهند شد که در پی آن کشش عضلات خود را تقویت خواهند کرد. در نتیجه می‌توان گفت که کوهنوردی سبب انعطاف‌پذیری و هماهنگی بهتر عضلات بدن می‌شود. هنگام کوهنوردی عضلات ساق پا، همسترینگ، چهار سر ران و باسن تقویت شده و سبب قوی تر شدن حرکات بدن میشود. در واقع بالا رفتن از کوه عضلات پا را تقویت میکند و به عضله سازی پاها نیز کمک میکند. علاوه بر این، کوهنوردی بر استخوان‌ها نیز تأثیر به‌سزایی دارد. هنگامی که سن از ۴۰ سال می‌گذرد، تراکم استخوان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه به منظور جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌بایست افراد به طور منظم ورزش کنند. کوهنوردی ازجمله ورزش‌هایی بوده که ضمن تقویت عضلات در برابر نیروی جاذبه بیشتر کار کرده تا تراکم استخوان‌ها حفظ شود.

قوی تر شدن ریه

یکی از دیگر هدیه های کوهنوردی به علاقه مندانش، تقویت ریه‌های فرد است. در ارتفاعات فشار هوا کاهش پیدا کرده و در اثر آن میزان اکسیژن کم خواهد شد. گاهاً این کمبود اکسیژن می‌تواند سبب تنگی نفس و خستگی مضاعف فرد شود. جالب است بدانید که بدن ما به منظور جبران اکسیژن از دست رفته یک هورمون تحت عنوان اریتروپویتین ترشح خواهد کرد. اریتروپویتین سبب تولید بیشتر گلبول قرمز شده که در نتیجه آن هموگلوبین خون و هماتوکریت افزایش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که منظور از هماتوکریت درصد حضور گلبول‌های قرمز در کل حجم خون می‌باشد. در نتیجه این فعل و انفعالات فعالیت ریه‌ها افزایش پیدا کرده و فرد راحت‌تر نفس می‌کشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دوندگان حرفه‌ای پیش از انجام مسابقات خود برای داشتن نفس بیشتر و تازه‌تر تمرینات کوهنوردی انجام می‌دهند.

مناسب برای افراد دیابتی

درمان دیابت با کوهنوردی

جالب است بدانید که یکی از مزیت ها کوهنوردی، تأثیر مثبت آن برای افراد دیابتی است. درواقع با کوهنوردی منظم می‌توان ضمن جلوگیری از ابتلا به دیابت، تا حد زیادی این مریضی را کنترل کرد. هنگامی که افراد در حال کوهنوردی هستند، موادهای شناور در خون نظیر اسید اوریک، کلسترول، قند و انواع مختلف پروتئین‌ها به بهترین شکل ممکن مشغول به سوخت و ساز خواهند شد. این موضوع سبب سوخت و ساز مناسب خون در بدن شده که در کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و کنترل آن تأثیر به‌سزایی دارد.

کنترل قند خون

همان‌طور که گفته شد، انجام ورزشی هم‌چون کوهنوردی می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین کاهش خطر ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد. پیاده‌روی از سوی پزشکان یکی از توصیه‌شده‌ترین فعالیت‌های بدنی برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد؛ چرا که پیاده‌روی کردن بر کنترل سطح گلوکز خون تأثیر به‌سزایی دارد. کوهنوردی نیز نوعی پیاده‌روی کردن بوده که به علت ارتفاع و شیب زیاد زمین به قدرت بیشتری نیازمند می‌باشد. به منظور کنترل قند خون می‌توان ضمن تغذیه درست، فعالیت‌های بدنی مناسب هم‌چون کوهنوردی را نیز انجام داد.

بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب

کوهنوردی برای بهبود کیفیت خواب و رفع بی‌خوابی موثر است. عموماً اختلال بی‌خوابی در اثر فاکتورهای مختلفی مثل افسردگی، اضطراب و انواع مختلف بیماری‌ها به وجود می‌آید. یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها به منظور از بین بردن این اختلال، انجام فعالیت‌های ورزشی، به ویژه هوازی هم‌چون کوهنوردی است.

حس نشاط و دوری از افسردگی

احساس نشاط

بدون شک حس شور و نشاط مهم ترین فایده کوهنوردی برای بدن است. چرا که اکثر بیماری ها از احساس یاس، ناامیدی و افسردگی نشات میگیرد. ورزش‌های بدنی هم‌چون کوهنوردی سبب ترشح اندورفین که نوعی هورمون شادی‌آور است در بدن شده و در نتیجه ترشح آن احساس مثبت و نشاط در فرد تقویت خواهد شد. چنانچه کوهنوردی به صورت منظم انجام پذیرد، در برابر افکار و رفتار اضطراب‌آور یک مکانیسم دفاعی شکل گرفته که در پی آن آرامش ذهنی و قدرت تصمیم‌گیری بهتر در ما افزایش پیدا خواهد کرد. در کوهنوردی تعاملات اجتماعی و ارتباطات شما با افراد گروه بیشتر خواهد شد و همین موضوع سبب شکل‌گیری دوستی‌های جدید و صمیمی می‌شود.

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، جذب ویتامین D می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک شایانی کند. علاوه بر این، این ویتامین در رفع افسردگی نیز نقش به‌سزایی دارد. ازجمله علائم کمبود ویتامین D می‌توان به خستگی، بهبود آهسته زخم، بیماری‌های مکرر و دردهای عضلانی و افسردگی اشاره کرد. با رفتن به کوهنوردی در دل طبیعت و قرارگیری در معرض نور خورشید می‌توان به سادگی موضوع کمبود ویتامین D را برطرف نمود.

چربی‌سوزی و کاهش وزن

کاهش وزن با کوهنوردی

یکی از بهترین فواید کوهنوردی، چربی‌سوزی و کاهش وزن است؛ چرا که کوهنوردی یک ورزش هوازی بوده و بدن را از لحاظ جسمی در شرایط سخت اما مطلوب به منظور چربی‌سوزی قرار می‌دهد. قابل ذکر است زمانی که فرد تنها از قله بالا می‌رود، در ارتفاعات حتی بدون پیاده‌روی در حال کاهش وزن خود است. زمانی که انسان در حال انجام فعالیت‌های ورزشی هم‌چون کوهنوردی است، میزان کالری مورد نیاز بدن ۳ برابر بیشتر از حد معمول می‌شود؛ از این رو بدن به منظور تأمین این میزان کالری مجبور است چربی‌های ذخیره شده را بسوزاند و آن را مصرف کند. هنگام ورزش فرد به شدت عرق کرده و برخی از چربی‌های زیر پوست نیز با تعریق از بدن دفع خواهند شد.

بهبود تعادل

بهبود تعادل

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مهارت‌هایی که فرد هنگام کوهنوردی به آن نیاز پیدا می‌کند، حفظ تعادل است. کوهنوردان برای عبور از تخته سنگ‌ها و نهرها و راه‌های باریک می‌بایست از تعادل بسیار بالایی برخوردار باشند. اگرچه تجهیزاتی هم‌چون میله و عصای کمکی برای انجام این کار وجود دارد اما با این حال لازم است که فرد نیز آمادگی جسمانی خوبی داشته باشد. بهبود تعادل از جمله فواید کوهنوردی بوده که به مرور زمان با رفتن به کوه و انجام این ورزش هیجان‌انگیز از آن برخوردار خواهید شد.

تاثیر کفش بر روی کوهنوردی

تاثیر کفش مناسب برای کوهنوردی

اکنون که با فواید کوهنوردی آشنا شدیم، نوبت به کفش کوهنوردی مردانه که یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای انجام این ورزش می‌باشد، فرا می‌رسد. بدون داشتن یک جفت کفش کوهنوردی مناسب هنگام پیمودن مسیرهای سربالایی دچار خستگی و درد در ناحیه پا، کمر و زانو خواهید شد. مشخصات کفش مناسب کوهنوردی با سایر کفش ها متفاوت است. اصولا این کفش ها از تکنولوژی های منحصر به فردی ساخته شده اند که بتواند از پاهای شما در برابر چالش هایی که ممکن است در هنگام کوهنوردی با آن مواجه شوید مراقبت کنند. خرید کفش کوهنوردی اورجینال نه‌تنها سبب تجربه کوهنوردی لذت‌بخش را رقم می‌زند، بلکه حفاظت و امنیت پاهای شما را نیز تضمین خواهد کرد.

این کفش‌ها از ویژگی‌هایی هم‌چون تهویه و کنترل دما، وزن استاندارد و سایز مناسب برخوردار می‌باشند. برندهای زیادی در حوزه تولید کفش‌ها و تجهیزات کوهنوردی در حال فعالیت هستند که هر یک از آنان کفش‌هایی با درجات کیفی مختلف و قیمت‌های متنوع به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده کفش کوهنوردی آشنا خواهیم شد.

کفش های مناسب کوهنوردی

سالامون

سالامون یکی از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده کفش‌های ورزشی در دنیا بوده که در حوزه تولید کفش‌های کوهنوردی نیز خوش درخشیده است. با خرید کفش سالامون و استفاده از آن‌ها می‌توان از فواید کوهنوردی بهره‌مند شد؛ چرا که عموماً در ساختار این تولیدات از تکنولوژی معروفی به نام contagrip استفاده شده که به موجب آن کفش از میزان انعطاف‌پذیری و ثبات بسیار بالایی در مسیرهای کوهستانی برخوردار خواهد شد.

کفش کوهنوردی سالامون

کلمبیا

اگر به دنبال کفشی هستید که بتوانید با پوشیدن آن ضمن بهره‌مندی از فواید کوهنوردی، از التهاب پاهای خود جلوگیری کنید، کفش‎ مردانه کلمبیا کوهنوردی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهند بود. از جمله ویژگی‌های این کفش‌ها می‌توان به وزن سبک و راحت، کفی ضخیم و لایه‌های آستر فراوان به منظور گرم نگه‌ داشتن پا اشاره کرد.

کفش کلمبیا

کاترپیلار

کاترپیلار یکی از کمپانی‌های معروف سازنده کفش‌های ایمنی و کوهنوردی بوده که محصولاتی فوق‌العاده مقاوم، پایدار و ضد لغزش ارائه می‌دهد. اگر به دنبال کفشی هستید که بتوانید در مسیرهای کوهستانی روی آن حساب باز کنید، کفش CAT را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کفش کوهنوردی کاترپیلار

مرل

کفش مرل کوهنوردی نیز با بهره‌گیری از تکنولوژی ویبرام امکان پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی و انجام فعالیت‌های سنگین هم‌چون کوهپیمایی و طبیعت‌گردی را برای مصرف‌کننده فراهم خواهند کرد.

کفش مرل

نورث فیس

یکی از معروف ترین برند های کفش کوهنوردی که اگر به این ورزش علاقه مند باشید نام آن را بار ها شنیده‌اید، نورث فیس است. کمپانی The North Face یکی از تولید کننده های تخصصی محصولات کوهنوردی در دنیاست که بهترین کفش های کوهنوردی را ارائه، و سهم بزرگی از بازار تجهیزات کوهنوردی را در دست دارد. فرقی نمیکند که به طبیعت گردی های سبک، سفر های کمپینگی و یا کوهنوردی در مسیر های سخت و دشوار بروید. با پوشیدن کفش نورث فیس مردانه سطح بالای از راحتی، ایمنی و لذت را تجربه کنید.

لاسپورتیوا

لاسپورتیوا یا لسپورتیوا یکی از کمپانی‌های ایتالیایی فعال در زمینه تولید کفش و کتانی مناسب برای ورزش‌های کوهستانی است. کفش‌های تولید شده توسط این کمپانی جزو پرطرفدارترین کفش‌های کوهنوردی بوده که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به روز در ساختار خود در مسیرهای سخت و غیرقابل پیش‌بینی از پاها به خوبی حمایت خواهند کرد.

کفش لستپورتیوا

سخن پایانی

کوهنوردی یکی از ورزش‌های پرطرفدار و محبوب در سراسر دنیا بوده که برای جسم و روح انسان مزیت‌های بسیار زیادی به همراه دارد. فواید کوهنوردی برای بدن ما بسیار زیاد است؛ از خون‌رسانی بهتر به مغز گرفته تا جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی هم‌چون دیابت. اما تنها در یک صورت می‌توان از این فواید بهره‌مند شد که آن هم خرید یک جفت کفش کوهنوردی مناسب و استاندارد است! اگر قصد خرید کفش های کوهنوردی باکیفیت و اصل را دارید، بولگانو همواره در خدمت شماست. این فروشگاه با ارائه بهترین کفش های کوهنوردی یکی از مراجع خرید کفش در ایران محسوب میشود. که میتوانید برای بازدید از محصولات به دستی بندی مذکور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.