تاریخچه برند آدیداس

تاریخچه برند آدیداس؛ از ابتدا تا به امروز

یکی از مشهورترین برندهای تولیدکننده محصولات ورزشی در دنیا آدیداس است که در جهان طرفداران بسیار زیادی دارد. امروزه آدیداس با ارائه محصولات فوق‌العاده باکیفیت و جذاب یکی از رقبای اصلی شرکت آمریکایی نایکی محسوب می‌شود. البته شرکت آدیداس برای رسیدن به این جایگاه مسیر پر فراز و نشیب و در عین حال هیجان‌انگیزی را طی کرد. مطالعه تاریخچه آدیداس و سیر موفقیت این برند محبوب بسیار جذاب و خواندنی است؛ از این رو تصمیم داریم در ادامه این مقاله از شروع پایه گذاری برند آدیداس تا به امروز صحبت کنیم. با ما همراه باشید!

آغاز شرکت ادیداس

آدیداس (Adidas) یک شرکت بین‌المللی با شهرت جهانی بوده که برای نخستین بار در شهر هرتسوگن‌آوراخ آلمان راه‌اندازی شده و مرکز مدیریتی آن نیز در همین شهر واقع است. برند آدیداس از زمان پیدایش خود تمرکز زیادی بر روی طراحی و تولید لباس و لوازم ورزشی و به ویژه کفش داشته و اکنون می‌توان آن را بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس ورزشی در اروپا و دومین تولیدکننده بعد از نایکی در جهان دانست.

جالب است بدانید که آدیداس یک هولدینگ بزرگ متشکل از چندین شرکت ورزشی شامل ریباک و تیلرمید و ران تستیک بوده و همچنین ۸.۳۳ درصد از سهام باشگاه فوتبال بایرن مونیخ آلمان متعلق به آن است. تاریخچه کفش آدیداس برمی‌گردد به زمانی که این برند محبوب توسط دو برادر آلمانی در آشپزخانه منزل مادری آن‌ها تأسیس شد. اولین استفاده از کفش‌هایی که توسط این برادران تولید شد توسط ورزشکاران آلمانی در المپیک سال ۱۹۲۸ بود. البته پس از گذشت مدتی بین آن‌ها اختلافاتی شکل گرفت و در نهایت در سال ۱۹۴۹ دچار مشکلات شدید شدند. سپس یکی از برادران صاحب آدیداس شد و برادر دیگر برند محبوب پوما را تأسیس کرد!

آدیداس در سال‌های ابتدایی قرن بیستم

بگذارید دوباره برگردیم به عقب، به زمانی که رادولف داسلر و آدی داسلر شرکت خود را در سال‌های ابتدایی قرن بیستم راه‌اندازی کردند. جالب است بدانید که آدی داسلر در نانوایی مهارت زیادی داشت اما این مهارت در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم آن‌قدرها به کارش نیامد!

خانواده داسلر در پی یافتن فرصتی برای امرار معاش بهتر یک کارگاه کفاشی در پشت آشپزخانه منزل خود تأسیس کردند. آدی در این کارگاه با استفاده از مواد تایر، کلاه‌های قدیمی، کوله‌پشتی و هر ماده مفید دیگری کفش می‌دوخت و خواهرش اشکال و طرح‌های کفش را از پارچه کرباس برش می‌زد. از آن‌جایی که آدی فرزند خلاق خانواده محسوب می‌شد، یک دوچرخه ساخت که وظیفه برش کفش را انجام دهد.

از دمپایی روفرشی تا کفش‌های ورزشی!

شروع شرکت آدیداس برمی‌گردد به زمانی که در کارگاه داسلر برای اولین بار دمپایی روفرشی تولید شد. خانواده داسلر با استفاده از تایرهای مستعمل اقدام به ساخت این دمپایی‌ها کردند. پس از چندی آدی با تکیه بر خلاقیت و هنر خود این دمپایی‌ها را تبدیل به کفش‌های مناسب برای فوتبال و ژیمناستیک کرد. در این مرحله از سیر موفقیت برند آدیداس تقاضا برای کفش‌های جدیدی که توسط داسلرها دوخته شده بود بسیار بالا رفت و این موضوع سبب شد تا خانواده داسلر به فکر تأسیس کارخانه باشند. در نهایت در سال ۱۹۲۶ کارخانه آدیداس تأسیس شد و پدر و برادر آدی نیز به وی ملحق شدند.

المپیک تابستانی ۱۹۳۶

در المپیک تابستانی ۱۹۳۶، آدولف داسلر با یک ساک پر از کفش‌های ورزشی به دهکده المپیک رفت تا بتواند جسی اونز (قهرمان المپیک آمریکایی – آفریقایی تبار) را برای پوشیدن کفش‌های آدیداس متقاعد کند. این اولین باری بود که از کفش‌های آدیداس در مسابقات مهم ورزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و یک آمریکایی – آفریقایی تبار اسپانسر آن‌ها می‌شد.

در طی این مسابقات اونز موفق به دریافت ۴ مدال طلا شد و این قهرمانی را به خاطر کفش‌های برادران داسلر می‌دانست! همین موضوع سبب شد تا پس از گذشت مدت کوتاهی کفش‌های ادیداس به شهرت جهانی برسند و خانواده داسلر از سراسر دنیا نامه‌هایی مبنی بر تقاضای کفش‌های ورزشی داسلر دریافت کنند. برای مدت کوتاهی برادران داسلر مشغول کار بودند تا این که جنگ جهانی دوم شروع شد.

انشعاب بین دو برادر داسلر

ادیداس همواره همراه با حواشی مختلف است. قبل از شروع جنگ جهانی دوم برادران داسلر به حزب نازی پیوستند و حتی رادولف توانست به رده‌های بالای حزب نیز نزدیک شود. در این برهه زمانی اختلافات بین دو برادر بیش از پیش شد و با حمله متفقین در سال ۱۹۴۳ به اوج خود رسید. این اختلافات تا حدی ادامه پیدا کرد که رادولف برادرش آدی را به نیروهای آمریکایی فروخت. جالب است بدانید که کارخانه برادران داسلر در طول جنگ جهانی دوم در زمینه تولید اسلحه ضد تانک فعالیت می‌کرد و در سال ۱۹۴۵ تا حد زیادی توسط نیروهای آمریکایی ویران شد.

در نهایت همسر آدی ادعا کرد که کارخانه و تمامی پرسنل در این زمان فقط تمایل به تولید کفش ورزشی داشتند و در پی این اعتراف‌ها کارخانه و مسئولین آن بخشوده شده و پس از این، نیروهای آمریکایی که در خاک آلمان حضور داشتند تبدیل به خریدار عمده کفش‌های شرکت داسلر شدند!

اما در نهایت برادران داسلر در سال ۱۹۴۷ به صورت رسمی از هم جدا شده و رادولف داسلر یک برند جدید به نام رودا (Ruda) که مخفف نام رادولف بود راه‌اندازی کرد. البته این شرکت بعد‌ها فعالیت خود را با نام پوما ادامه داد. آدولف یا همان آدی نیز در تاریخ ۱۸ آگوست ۱۹۴۹ شرکت آدیداس که مخفف نام آدی داسلر است را به طور رسمی تأسیس نمود.

جدایی از پوما و رقابت با آن

زمانی که پوما از این برند جدا شد یک رقابت شدید بین آن‌ها شکل گرفت. جالب است بدانید که این رقابت حتی باعث شد شهر هرتسوگن‌آوراخ به صورت غیررسمی به ۲ بخش مجزا تقسیم شود و تحت عنوان شهر گردن خم ( the town of bent necks) شهرت یابد! این موضوع تا حدی ادامه پیدا کرد که حتی دو باشگاه فوتبال شهر نیز از یک‌دیگر جدا شده و (ای.وی هرتسوگن‌آوراخ) از کفش‌های آدیداس و (اف.سی هرتسوگن‌آوراخ) از کفش‌های پوما حمایت می‌کردند. برادران داسلر با این که در یک حوزه فعالیت می‌کردند هیچ‌وقت باهم همراه نشدند و تمام سعی آن‌ها بر این بود که فاصله را با یک‌دیگر حفظ کنند.

در سال ۱۹۴۸ و در اولین مسابقه فوتبال تیم ملی آلمان غربی بعد از جنگ جهانی دوم، اکثر بازیکنان این تیم کفش‌های پوما را پوشیدند. از جمله برترین اسپانسرهای این تیم می‌توان به هربرت بوردنسکی، بهترین گل‌زن آلمان غربی اشاره کرد.

مفهوم لوگو آدیداس

جا دارد که در رابطه با مفهوم لوگوی آدیداس نیز صحبت کنیم. همان‌طور که گفته شد نام برند آدیداس فرم کوتاه‌شده آدی داسلر می‌باشد. البته لوگوی این برند چندین بار در طول زمان تغییر کرده است اما همواره سه خط افقی بر روی لوگوی آن ثابت مانده که بیان‌گر کوه می‌باشد و بسیاری از ورزشکاران بر سر فتح آن با هم در حال رقابت هستند! لوگوی آدیداس ماجراهای پر فراز و نشیب و جذابی را پشت سر گذاشته تا به لوگوی فعلی آن تبدیل شود.

نماد این برند محبوب یک طرح ساده و در عین حال بی‌نظیر بوده که تقریباً همه با آن آشنا هستند. این لوگو که همواره با سه خط موازی همراه است حتی برای کودکان نیز قابل تشخیص می‌باشد. لازم به ذکر است که این سه خط به عقیده بسیاری از افراد به انعطاف‌پذیری، کیفیت و تسلط و نفوذ در بازار کفش مردانه و زنانه اشاره دارد.

adidas به چه معناست؟

آخرین لوگوی آدیداس متشکل از واژه Adidas و سه خط موازی بوده که به شکل یک کوه در کنار هم قرار دارند. برخی افراد معتقد هستند که آدیداس فرم کوتاه‌شده نام آدی داسلر نیست و این واژه برگرفته از عبارت «All Day I Dream About Sport» به معنای «من هر روز به ورزش فکر می‌کنم» می‌باشد. البته همان‌طور که اشاره شده است، نام این برند درواقع فرم مخفف نام موسس آن بوده و فرضیه‌های دیگر غلط هستند.

اگر به بخش دوم لوگو توجه کنید خواهید دید که یک قله از سه خط همیشگی آدیداس تشکیل شده و به نوعی نماد سخت‌کوشی، تحمل مشکلات و صبر است. جالب است بدانید که طراح این لوگو معتقد است تنها افرادی لیاقت رسیدن به قله را دارند که با اندیشه‌ای متفاوت و با تمام وجود برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.

لوگوی سه برگ آدیداس به چه معناست؟

لوگوی ادیداس همانند بسیاری از برندهای مشهور دنیا دچار تغییر و تحولات مختلف و در عین حال جالبی شده است. بعد از گذشت مدتی از فعالیت آدیداس، لوگوی این برند تبدیل به سه برگ به همراه خطوط موازی شد. این لوگو نیز طراحی چندان پیچیده‌ای نداشت و تنها معنای متفاوتی را به مخاطب منتقل می‌کرد. جالب است بدانید که از نظر طراح هر کدام از این برگ‌ها نماد آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا بودند. عبور سه خط از برگ‌ها نیز نشان‌گر تنوع محصولات آدیداس می‌باشد. اگرچه امروزه نسخه نهایی لوگوی برند مشهور آدیداس سه خط موازی به شکل کوه است اما با این حال لوگوی سه برگ نیز در برخی از محصولات کلاسیک آدیداس وجود داشته و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام خرید کفش کفش ادیدا به لوگو آن توجه ویژه داشته باشید، زیرا اکثر تولید کننده ها فیک توانای کپی کردن بی نقص لوگو آدیداس را ندارند. برای تشخیص کفش آدیداس اصل از فیک روش های مختلفی وجود دارد که به طور مفصل در این مقاله برای شما جمع آوری کردیم.

 قرار داد با منچستر یونایتد

موضوع بعدی که در سابقه آدیداس تا به امروز بسیار سر و صدا کرد، قرارداد سنگین این برند معتبر با تیم فوتبال منچستر یونایتد بود. در سال ۲۰۱۴ منچستر یونایتد بر سر قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۷۵۰ میلیون پوند با  آدیداس به توافق رسید. مطابق این قرارداد شرکت آدیداس موظف است که در ازای تولید و اسپانسرینگ پیراهن باشگاه منچستر یونایتد سالانه ۷۵ میلیون پوند پرداخت کند که این رقم در طی ۱۰ سال برابر با ۷۵۰ میلیون پوند است!

جالب است بدانید که پیش از این قرارداد برند نایکی لباس‌های منچستر یونایتد را به مدت ۱۳ سال تولید می‌کرد اما با روی کار آمدن آدیداس دیگر توانایی رقابت را نداشت! ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۲ نیز باشگاه رئال مادرید با آدیداس یک قراداد ۸ ساله را به امضا رسانید که مبلغ دریافتی طبق قرارداد هرساله برابر ۳۱ میلیون پوند بود.

درامد شرکت ادیداس در سال 2022

بسیاری از افراد که سرگذشت آدیداس را مطالعه می‌کنند بر این باورند که درآمد این شرکت تنها در حوزه فروش کفش و پوشاک ورزشی است. اما باید بگوئیم که آدیداس در سال ۲۰۲۲ توانسته از فروش مجموعه NFT ۲۳ میلیون دلار کسب کند!

این اولین تلاش آدیداس در زمینه توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT می‌باشد که ظاهراً بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. جالب است بدانید که در نیمه اول سال ۲۰۲۲، بازار فروش آمریکای شمالی برای آدیداس حدود ۳.۱ میلیارد یورو سود داشته است. اگر بخواهیم به طور کل نگاهی بر سود آدیداس در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم باید بگوئیم که این شرکت در مجموع حدود ۱۰.۹ میلیارد یورو سود جهانی کسب کرده است!

نکات جالبی که درباره آدیداس نمی‌دانستید!

پس از مطالعه آشنایی با برند ادیداس خوب است که نکات جالبی که در رابطه با این برند قدرتمند وجود دارد را نیز بدانید:

  • میکرو پیسر نخستین کتانی آدیداس بود که با بهره‌گیری از فناوری کامپیوتری تولید شد. با کمک این فناوری ورزشکار می‌توانست تشخیص دهد که میزان سرعت او چقدر بوده و همچنین چقدر کالری سوزانده است.
  • جالب است بدانید که شرکت آدیداس محلی در بوستون آمریکا تحت عنوان «پارک آدیداس» را تأسیس کرد که در آن مکان هیچکس حق نداشت پوشاکی به غیر از برند آدیداس بپوشد! اگر کسی لباس یا کتانی به غیر از برند آدیداس در این محل بپوشد به عنوان تنبیه لباس یا کتانی او به درخت‌های پارک آویزان خواهد شد!
  • نام این برند قبل از این که آدیداس باشد چیز دیگری بود! در سال ۱۹۲۴ داسلر برای این برند نام «گبرودر داسلر شوفابریک» را انتخاب کرد که خوشبختانه بعدها به آدیداس تغییر یافت!
  • بسیاری از افراد معتقد هستند که سه خط آدیداس فقط نشان‌گر این برند بوده و بیان‌گر شعارهای مختلفی می‌باشد. اما جالب است بدانید که آدیداس اعلام کرده این سه خط از نظر علمی و پزشکی سبب توازن و تعادل فرد می‌شوند.

سخن پایانی

تاریخچه ادیداس و سرگذشت این برند تا به امروز همواره فراز و نشیب‌ها، چالش‌ها و حواشی زیادی را به همراه خود داشته است. با این حال، آدیداس یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولیدکننده پوشاک و کفش‌های ورزشی در دنیا محسوب می‌شود که نمی‌توان از کیفیت و جذابیت محصولات آن چشم‌پوشی کرد. اگر قصد خرید کفش آدیداس مردانه یا زنانه را دارید، بولگانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.