...
شش فکت جالب از برند نایکی

6 حقیقت جالب و شنیدنی از برند نایکی

به صورت کلی تعداد کثیری از مردم دنیا با برند نایکی آشنا هستند و یا از محصولات نایکی به خصوص کفش نایک استفاده می کنند. زیرا نایک از دهه 1940 فعالیت خود را شروع کرده و از گذشته تا به الان به یک برند نمادین تبدیل شده است. حتی میتوان گفت نایکی، برای خیلی از ورزشکاران و افراد فعال، نوعی سبک زندگی می باشد. البته قدرت مارکتینگ و بازاریابی این برند، تاثیر بسزایی برای شناخت بیشتر داشته است.

در ادامه به چند مورد از اتفاقات جالب برند نایکی، که از اولین روز فعالیت تا این سال پشت سر گذاشته اند اشاره می کنیم و توضیحاتی را به شما ارائه می کنیم.

بیشتر بخوانید : راز های امپراطوری نایکی، خلاصه کتاب کفش باز

شعار نایک، ایده از یک قاتل

فقط انجامش بده یا ” Just do It” در پیشین خود داستان عجیبی دارد، که الهام گرفته شده از گری گیلمور، جنایتکار یوتا در دهه 1970 می باشد. گیلمور بعد از ارتکاب قتل مضاعف با جوخه تیراندازی مواجه شد و در آخرین لحظات زندگیش گفت: «بیا این کار را بکنیم.» و بعد ها، نایک آژانس تبلیغاتی Wieden and Kennedy را استخدام کرد تا در فروش محصولات و برندینگ نایک فعالیت کنند. آژانس مارکتینگ از آخرین کلمات گیلمور الهام گرفتند ، و آن را با «فقط انجامش بده» تطبیق دادند و از این جمله به عنوان شعار جدید برای کفش نایکی زنانه و مردانه در یک آگهی تلویزیونی در سال 1988 استفاده کردند و تا به الان هم این شعار تبلیغاتی ماندگار است.

ابتکار پایداری نایک، استفاده مجدد از کفش

در دهه 1990، نایک قصد داشت تأثیرات زیست محیطی خودش را کم و حمایت خود را از طبیعت و محیط زیست شروع کند. استیو پاتر که یکی از کارمندان نایکی بود، ایده بزرگی داشت و این ایده بازیافت کفش های قدیمی نایک بود، به نوعی کفش‌های مصرف شده را به مواد قابل استفاده مجدد تبدیل کنند تا بتواند به این هدف بزرگ کمک کرده باشد.

و این پیشنهاد منجر به تولید برنامه پایداری آنها یعنی Reuse-A-Shoe شد، ین برنامه کفش های نایک رو از مصرف کنندگان جمع آوری میکند و آنها را به ماده جدیدی به نام نایک گریند تبدیل می کند، این مواد برای کمک به ساخت فروشگاه ها و محصولات نایک استفاده می شود و تا به الان حدود 28 میلیون کفش جمع آوری شده است. اگر شما هم دوستدار محیط زیست هستید و میخواهید از این ایده بزرگ حمایت کنید، می توانید از کفش نایکی مردانه و زنانه با مواد ساخت نایک گریند استفاده کنید. تعداد زیادی از این محصول در بولگانو موجود می باشد و شما می توانید با آرامش خاطر، کفش نایک اورجینال را تهیه بفرمایید.

شکایت بیتلز علیه نایک

شکایت بیتلنز علیه برند نایک

تبلیغ تلویزیونی Air Revolution نایک در سال 1987 منبع بحث و جدل بود. این تبلیغ سیاه و سفید، ورزشکارانی را به نمایش می گذاشت که با کفش اسپرت نایکی ورزش می کردند و آهنگ انقلاب از بیتلز در پس‌زمینه پخش می‌شد. بیتلز و شرکت ضبط آنها یعنی اپل رکوردز، به دلیل استفاده بدون اجازه نایکی از این آهنگ، شکایت 15 میلیون دلاری را بر علیه شرکت نایک ثبت کردند. نایک اجرای آگهی را متوقف کرد و در نهایت، پرونده خارج از دادگاه حل شد اما این که چگونه حل شد و بین دو کمپانی چه اتفاقاتی در میان بوده، مانند یک راز، سر به مهر می باشد و هیچ یک از کمپانی ها، مجدد به این واقعه اشاره نکردند.

قضیه لوگوی نایکی (Swoosh)

لوگوی نایک در سال 1971 توسط طراح گرافیک کارولین دیویدسون طراحی شده است. در آن دوران ، دیویدسون دانشجوی کالج بود و به پول بیشتری هم  نیاز داشت و به همین دلیل، لوگوی جذاب و ساده Swoosh رو با 35 دلار طراحی کرد. سپس در سال 1983، پس از رشد برند نایکی، دیویدسون به یک رویداد ویژه دعوت و توسط مدیران نایک به عنوان خالق لوگو نایک معرفی و  شناخته شد، و قابل ذکر است که یک انگشتر با لوگوی اسووش (نایکی) که از الماس ساخته شده و 500 سهم از سهام این برند، به دیویدسون هدیه دادند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با تاریخچه برند نایک از ابتدا تا به امروز

رقابت نایک و آدیداس برای مایکل جردن

زمانی که مایکل جردن در سن 21 سالگی شروع به بازی در NBA کرد و رفته رفته معروف شد، هر دو شرکت نایک و آدیداس تمایل به همکاری با مایکل را داشتند. از آن جایی که مایکل جردن علاقه مند به برند و کفش آدیداس بود، همکاری با آدیداس را ترجیح می داد. با این حال پیشنهاد وسوسه کننده نایکی یعنی قرارداد پنج ساله و سالیانه به مبلغ  500000 دلار، دو ماشین مرسدس بنز و کفش های سفارشی را هم نمیتوانست نادیده بگیرد. سپس با مشورت و پیشنهاد خانواده، همکاری خود را با نایک شروع کرد، و پس از مدتی این همکاری منجر به تولد کفش نایک ایر جردن و خط تولید نایک Air Jordans شد.

بیشتر بخوانید : آنچه راجب راجب کفش نایک جردن بدانید!

غرق شدن کانتینر کفش نایکی

کشتی حمل بار Hansa در ماه می 1990 با 21 کانتینر بار که 5 کانتینر 40 فوتی شامل کفش ورزشی نایکی و تعداد کثیری کفش نایک ایر جردن بود، در وسط اقیانوس آرام به دلیل طوفان شدید، غرق شدند. کارشناسان تخمین زده اند که حدود 61000 هزار جفت کفش نایکی به زیر آب فرو رفته است که هر کدام دارای شماره سریال منحصر به فردی بودند و بعداً امکان شناسایی آنها را به عنوان بخشی از محموله ریخته شده فراهم کرد، ناگفته نماند که زمستان سال بعد این کفش ها در سواحل آمریکای جنوبی دیده شدند.

سخن پایانی

شرکت نایکی با پشت سر گذاشتن بسیاری از اتفاقات، به غول محصولات ورزشی در دنیا تبدیل شده و با ارائه محصولات تخصصی و با کیفیت، یکی از محبوب ترین برند ها محسوب می شود.

فروشگاه و سایت بولگانو، مفتخر است که نزدیک به 10 سال، محصولات ورزشی و کفش های تخصصی اورجینال را به شما عزیزان تقدیم می کند. برای خرید اینترنتی کفش نایک یا محصولات نایکی، با خیالی آسوده محصول خود را ثبت بفرمایید زیرا بولگانو تمامی محصولات را با ضمانت اورجینال بودن کالا و قیمت مناسب خدمت شما عزیزان ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.