تاریخچه برند نایک

آشنایی با تاریخچه برند نایک از ابتدا تا امروز

در دنیای امروز که تنوع کفش‌ها افزایش پیدا کرده است و شرکت‌های بسیاری اقدام به تولید آن‌ها می‌کنند، خرید یک جفت کفش مناسب از دغدغه‌های برخی از افراد به شمار می‌آید. از طرفی پیشرفت تکنولوژی منجر به تحول عظیمی در ساخت کفش‌های ورزشی و تخصصی شده است و خیلی از کمپانی‌های مشهور تلاش می‌کنند تا از جدیدترین تکنولوژی‌ها و برترین متریال در ساخت کفش‌های خود بهره ببرند. Nike یکی از بهترین برندهای تولیدکننده در زمینه کفش و پوشاک ورزشی بوده که با طراحی و عرضه محصولات باکیفیت توانسته به شهرت جهانی برسد. نایکی از برندهایی است که با حمایت از ورزشکاران معروف موفق شد تا جایگاه ویژه‌ای در بین رقبا برای خود پیدا کند و حتی از آن‌ها پیشی بگیرد. در این راهنما می‌خواهیم به تاریخچه نایک پرداخته و شما را با این برند مشهور بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با برند نایک

همانطور که اشاره کردیم، برند Nike از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده کفش و پوشاک در جهان است که تامین‌ لباس ورزشی خیلی از موفق‌ترین تیم‌های ورزشی دنیا را نیز برعهده دارد. در فرایند تولید کفش نایک اورجینال از بهترین مواد استفاده میشود و همواره با ارائه تنوع بالا همواره پاسخگوی نیاز تمامی سلیقه‌ها است. کفش نایک از قابلیت‌هایی برخوردار است که ضمن تامین نیازهای افراد در حین انجام فعالیت‌های ورزشی، حس اعتمادبه‌نفس را نیز به آن‌ها می‌بخشد. این ویژگی موجب تمایز بارز نایک نسبت به سایر برندها شده است.
کمپانی نایک با سال‌ها آزمایش و تحقیق در ارتباط با نیاز ورزشکاران موفق شد تا کفش‌هایی با رویه تنفس‌پذیر تولید کند؛ بدین ترتیب پاها در حین فعالیت‌های ورزشی دچار تعریق نمی‌شوند و از طرفی از بروز بیماری‌های قارچی نیز جلوگیری می‌گردد.

بنیان گذاران نایک

در سال 1964 برند نایک که ابتدا به عنوان ربان آبی شناخته می‌شد، توسط فیل نایت و بیل بورمن راه‌اندازی گردید. بیل تصمیم گرفت تا فیل نایت را که یک دونده‌ دو نیمه استقامت بود، آموزش دهد. به همین دلیل تلاش می‌کرد تا راندمان شاگردان خود را افزایش داده و با بالا بردن کیفیت کفش‌های ورزشی، باعث بهبود عملکرد آن‌ها شود. بیل روش‌های مختلفی را امتحان کرد که هیچ کدام از آن‌ها موفق‌آمیز نبودند. در این میان، شاگرد بیل، یعنی فیل نایت برای ادامه تحصیل به دانشگاه استنفورد رفته و در آنجا به یک شرکت ژاپنی پیشنهاداتی در ارتباط با تولید کفش و رقابت با بهترین برندهای آلمانی ارائه داد، اما این پیشنهادات سال‌ها نادیده گرفته شد. درنتیجه فیل نایت اقدام به وارد کردن کفش از ژاپن کرد و تصمیم گرفت که این محصولات را در منطقه محلی خود به فروش برساند.
اقدام دیگر فیل نایت این بود که مربی‌اش یعنی باورمن را وارد شراکت با خود کند، بنابراین آن‌ها با وجود اینکه کسب‌وکارشان در ابتدا به کندی پیش می‌رفت، در سال 1965 توانستند به میزان فروش 20000 دلار برسند. این دو شریک بعد از سال‌ها تلاش خط تولید خود را راه‌اندازی کرده و در سال 1971 نیز اولین کفش ورزشی خود را تولید کردند. کفش ورزشی تولید شده در مقایسه با سایر کفش‌های ورزشی از وزن سبک‌تری برخوردار بود و گزینه مناسبی برای حرکات کششی به شمار می‌رفت.


استیو پرفونتین، دونده‌ مشهور آمریکایی به عنوان اولین سفیر برند نایک بود که از سال 1969 تا 1972 موفق به ثبت هفت رکورد آمریکایی در طول دوران کالج خود گردید. در سال 1979 برند نایک اقدام به طراحی نایک ایر کرد. این تکنولوژی در قسمت پایین زیره میانی و همینطور پنجه کفش، کیسه‌های بالشتکی با هوای پر شده تعبیه می‌کرد تا اینگونه منجر به کاهش ضربات دویدن و راه رفتن شود. ارائه تکنولوژی نایک ایر منجر به یک گام مهم در پیشرفت کمپانی نایک شد.


نایک توانست در مدت کوتاهی در عرصه تولید کفش‌های ورزشی قدرتمند ظاهر شود و در سال 1982 به عنوان تولیدکننده شماره یک کفش ورزشی در آمریکا به شمار رود. این برند با شعار «فقط انجام بده»، به سرعت جایگاه خود را در بین خانواده‌های آمریکایی پیدا کرد. کمپانی نایک در سال 1985 با طراحی یک کفش ورزشی ویژه برای بسکتبالیست تازه‌کاری به نام مایکل جردن موفق شد محبوبیت کفش‌های ورزشی خود را افزایش داده و به رکورد جدیدی در فروش برسد.
نایکی در ادامه با تیم‌های فوتبال آمریکا و برزیل جهت تامین لباس و لوازم ورزشی آن‌ها قرارداد بست. علاوه بر این‌ها، قرارداد این برند با یک تازه‌کار ورزش گلف در سال 1996 منجر به افزایش محبوبیت و همینطور فروش این برند گردید.

از همکاری تا قطع ارتباط با شرکت tiger

بورمن در سال 1965 طرح جدیدی را به شرکت tiger ارائه کرد که در آن بالشتک‌هایی درون کفش تعبیه می‌شد و لاستیک نرمی در قسمت جلو پا و همینطور بالای پاشنه قرار می‌گرفت. این مدل با عنوان Tiger Cortez یک موفقیت عظیم بود که در سال 1967 به بازار عرضه گردید و به سرعت نیز محبوب شد. البته روابط نایک و tiger بعد از این موفقیت قطع شد و فیل نایت ادعا کرد که شرکت مذکور قصد تخریب Blue Ribbon Sports را داشته و قرار بود از قرارداد انحصاری با آن‌ها خارج شود. همچنین شرکت tiger نیز ادعا می‌کرد که کفش Tiger Cortez با نام تجاری نایک وارد بازار شده و این برخلاف قرارداد این دو شرکت بوده است.
با این وجود در سال 1971 این دو شرکت همکاری خود را با یکدیگر به پایان رساندند و از آن پس کفش مذکور را با نام تجاری خود به بازار عرضه کردند. جالب است که بدانید tiger همان شرکتی است که امروزه با نام اسیکس فعالیت می‌کند. همانطور که می‌دانید شرکت Blue Ribbon Sports نیز با نام نایک شناخته می‌شود.

ریشه نام نایک

در این بخش می‌خواهیم در ارتباط با کلمه نایک که از نام یک الهه یونانی گرفته شده است، صحبت کنیم. معنی این کلمه یعنی پیروزی و تلفظ دقیق آن نای-کی است. این الهه یونانی در خیلی از آثار هنری با دو بال نقاشی شده است. این نام به قدری جذاب است که می‌توان گفت نقش مهمی را در شناخته شدن این برند و معروف شدن آن ایفا کرده است.

شعار برند نایکی

شعار (Just Do It) برند نایک با دیدن لوگوی این شرکت در ذهن‌ها تداعی می‌شود. البته این شعار توسط یک قاتل زنجیره‌ای در زمان اعدامش به زبان آورده شد. لازم به ذکر است که این شعار به عنوان یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی در دنیا محسوب شده و همینطور یکی از پنج شعار تبلیغاتی برتر قرن بیستم نیز شناخته می‌شود.

قرارداد رونالدو با نایکی

یکی از مشهورترین ورزشکارانی که با کمپانی نایک قرارداد دارد، کریستیانو رونالدو است. این بازیکن فوتبال سالانه مبلغ قابل توجهی را از این شرکت دریافت می‌نماید. قرارداد رونالدو با نایک زمانی که به منچستریونایتد پیوست، یعنی در سال 2003 رقم خورد.
نشریه آلمانی جزئیات قرارداد بین نایک و رونالدو را فاش کرد و مدعی بود که ارزش این قرارداد دز طول ده سال مبلغ 162 میلیون یورو ارزش داشته است. همچنین این بازیکن مشهور فوتبال در سال 2018 نیز قرارداد دیگری با نایک امضا کرد.

همکاری سایر سلبریتی ها با نایک

مشهورترین ورزشکاری که با نایک همکاری می‌کند کریستیانو رونالدو است، اما سلبریتی و ورزشکاران معروف دیگری مانند راجر فدرر، امپاپه، لواندوفسکی، فرنکی دی یونگ، لبران جیمز و غیره نیز هستند که با این کمپانی همکاری می‌کنند. حمایت نایک از چهره‌های معروف ورزشی منجر به افزایش محبوبیت و فروش محصولات این برند شده است.

انواع مدل های نایک

نایک در طول سال‌ها فعالیت خود توانسته کالکشن‌های متنوع و به‌خصوصی را طراحی و به بازار عرضه نماید که در ادامه به محبوب‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

نایک air max

یکی از محبوب‌ترین تولیدات نایک، کفش نایک air max بوده که به دلیل ویژگی لایه‌هایی که در این کفش وجود دارد، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. کوشن‌هایی که در این کفش تعبیه شده‌اند، منجر به کاهش وزن آن شده و به همین خاطر نیز برای استفاده طولانی‌مدت گزینه عالی محسوب می‌شوند. همچنین انعطاف‌پذیری بالای نایک air max منجر به تفاوت اجرایی در هر زمینه ورزشی شده و می‌تواند پاسخگوی نیاز ورزشکاران باشد.
برای افزایش دوام و طول عمر مفید این محصول از سیستم کوشن بهره‌گیری شده است؛ بنابراین با استفاده از این کفش‌پیاده روی نایکی با گذشت زمان متوجه می‌شوید که آن‌ها تغییر فرم نداده و فرسوده نیز نمی‌گردند. همچنین هوای داخل کوشن‌ها، پاهای شما را پس از هربار برخورد با زمین به سمت بالا پرتاب می‌نماید.

نایک air Jordan

کالکشن نایک air Jordan در ارتباط با بسکتبالیست مشهور یعنی مایکل جردن می‌باشد و بخش بزرگی از برند نایک را تشکیل می‌دهد. این مدل از کفش‌ها خط تولید انحصاری داشته و به صورت جداگانه توسط این کمپانی تولید می‌گردد. محبوبیت این کفش‌ها به اندازه‌ای است که در اواخر دهه 1980 منجر به یک مورد حادثه نیز در ارتباط با درخواست یک جفت از این کفش شده است. امروزه نیز چیزی از محبوبیت این کفش‌ها کم نشده و لازم به ذکر است که مدل‌های این مجموعه در ابتدا مخصوص بسکتبالیست‌ها بوده ولی امروزه به عنوان کفش‌های روزمره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از مواد و متریال مرغوب و باکیفیت منجر به دوام بالای کفش‌های نایک air Jordan شده است.

نایک Pegasus

این کفش دارای عملکرد بالایی بوده و می‌تواند سرعت افراد را با توجه به ایجاد شرایطی راحت برای پاها افزایش دهد. استفاده از فناوری‌های پیشرفته در این مدل باعث شده است تا گزینه ایده‌آلی برای دوندگان و علاقمندان به حفظ تناسب اندام به شمار رود.
در این مدل از کفش رانینگ نایک سیستم بالشتک زوم ایر استفاده شده است که پاسخگوی نیاز کاربران در زمان دویدن می‌باشد. از طرفی طراحی این سیستم به صورتی است که رویه سبک و تنفس‌پذیری را برای کفش ایجاد کرده و منجر به تثبیت پا در حین دویدن با سرعت بالا می‌شود.
در این مدل از کفش‌ها تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته‌ای نیز به کار رفته است تا امکان بهبود عملکرد و افزایش سرعت نیز برای کاربران به وجود آید. در صورتی که به فکر خرید یک جفت کفش عالی و متناسب با پاهای خود هستید، کفش نایک Pegasus گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

نایک air force

این مدل کفش در سال 1982 به عنوان کفش تخصصی بسکتبال عرضه گردید و امروزه نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. البته این مدل از کفش نایک به عنوان یک آیتم برای استایل خیابانی هم محسوب می شود. کفش نایک air force بر روی بخش فوقانی خود دارای سوراخ‌هایی است تا امکان تهویه هوا درون کفش وجود داشته باشد.
این مدل ضمن برخورداری از ظاهر زیبا و جذاب، دارای متریال ویژه نیز می‌باشد. جنس رویه این کفش از نبوک بوده و استفاده از آن در کنار چرم جذابیت خاصی به آن بخشیده است. با پوشیدن این مدل می‌توانید قدرت را در هر گام خود احساس نمایید. از سوی دیگر این کفش‌ فشار و ضربه را به حداقل میزان خود می‌رساند.
وجود زیره مقاوم در کفش نایک air force منجر به حفظ تعادل افراد در هر شرایطی می‌شود؛ بنابراین در صورتی که از این مدل استفاده کنید، پشتیبانی و حمایت لازم از پاها ایجاد می‌شود.

کفش نایک در کجا تولید میشود

امروزه کفش‌های نایک در چند کشور مختلف تولید می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها چین و ویتنام است. بیشتر محصولات این برند در کشورهای آسیایی تولید می‌گردند. البته وب‌سایت این برند مکان تولید محصولات خود را فهرست نمی‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که در حال حاضر هیچ کفشی از این برند در خود کشور آمریکا تولید نمی‌شود و آن‌ها روی تولید پوشاک تمرکز کرده‌اند.
با این وجود، ویتنام کشوری است که در زمینه تولید محصولاتی مانند کفش و پوشاک پیشرو می‌باشد. همانطور که اشاره شد، خیلی از کفش‌ها و پوشاک این برند در چین تولید می‌شوند که منجر به کاهش هزینه‌ها برای این کمپانی شده است؛ زیرا نیروی کار و مواد مورد استفاده برای ساخت کفش در چین ارزان‌تر بوده و اینگونه برند نایک امکان کسب سود بیشتری را از فروش محصولات خود بدست می‌آورد.

تحریم تیم ملی فوتبال ایران

هنگامی که حدود دو هفته به شروع رقابت‌های جام جهانی روسیه مانده بود، نایک اعلام کرد که تیم ملی ایران را تحریم کرده و هیچ کدام از بازیکنان ایرانی نمی‌توانند از کفش‌های این برند استفاده نمایند. کارلوس کی روش در آن زمان سرمربی تیم ملی ایران بود و به این مسئله اعتراض کرد.

سخن پایانی

بررسی تاریخچه نایک ما را با این برند محبوب بیشتر آشنا کرده و اطلاعات زیادی را در اختیارمان قرار می‌دهد. با خرید کفش نایک مردانه اورجینال از فروشگاه بولگانو می‌توانید از مزایای یک کفش ایده‌آل بهره‌مند شده و بدون احساس خستگی به فعالیت بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.