ویژگی های کفش ایمنی

آشنایی با ویژگی های کفش ایمنی

کفش ایمنی یکی از انواع کفش‌های موجود در فروشگاه کفش ایمنی بوده که ضمن طراحی جذابی که دارد، موظف است از پاها مراقبت کند. این کفش‌ها در مقایسه با سایر کفش‌هایی که در فروشگاه‌ها می‌بینید از جهاتی تفاوت دارند. اصلی‌ترین وجه تفاوت این محصولات با کفش‌هایی نظیر ورزشی، اسپرت، پیاده روی، رانینگ و… در میزان مقاومتی است که برای پاها فراهم می‌کنند. همان‌طور که از نام کفش‌های ایمنی یا کفش‌های کار مشخص است، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند از این عضو مهم در شرایط کاری خطرناک مثل قرارگیری پا در معرض برق، سرمای شدید، جوشکاری و… حفاظت کنند. اگر شرایط شغلی شما هم به گونه‌ای است که به یک جفت کفش ایمنی احتیاج دارید، خوب است که قبل از خرید با ویژگی های کفش ایمنی آشنا شوید.

10 ویژگی مهم کفش ایمنی

1-راحتی

راحتی همیشه یکی از ویژگی های بهترین کفش ایمنی بوده چرا که کارگران مدت زمان طولانی به انجام فعالیت‌های سنگین در محیط کاری می‌پردازند؛ در نتیجه به یک جفت کفش ایمنی احتیاج دارند که بتواند راحتی پاهایشان را تأمین کرده و سبب خستگی پا و در پی آن درد در ناحیه کمر و زانو نشود. کفشی راحت است که مواد استفاده شده در ساختار آن استاندارد باشند و بتواند از پایه، قوس و پاشنه پا به خوبی پشتیبانی کند. علاوه بر این، جذب ضربه پاشنه نیز جزو ویژگی کفش ایمنی محسوب می‌شود.

2-حفظ ایمنی پا

یکی دیگر از مشخصات کفش ایمنی که هنگام خرید این محصولات باید به آن توجه داشته باشید این است که کفش مورد نظر بتواند ایمنی و امنیت پاهایتان را فراهم کند. کفشی از لحاظ ایمنی قابل قبول بوده که کاملاً مطابق استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید شده باشد. بر اساس استاندارد HSE، قسمت جلوی کفش‌های ایمنی باید با بهره‌گیری از قطعه فولادی تولید شود تا در صورت وارد شدن فشار و ضربه از انگشتان پا محافظت کند.

3- ضد لغزش

زیره ضد لغزش کفش ایمنی

افتادن و لیز خوردن در محیط کار و آسیب دیدن قسمت‌های مهم بدن مثل کمر و سر از جمله اتفاقاتی است که در محیط‌های کاری دشوار سلامت کارگران را تهدید می‌کند. با پوشیدن کفش‌های ایمنی استاندارد که دارای زیره ضد لغزش هستند می‌توان از این اتفاق ناگوار تا حد چشم‌گیری جلوگیری کرد. یکی از تکنولوژی های کفش ایمنی داشتن زیره SRX است که در برابر لغزش فوق العاده مقاوم است.

4- عایق برق

کفش ایمنی عایق برق

کفش‌های ایمنی مناسب مشاغلی هستند که افراد در آن با برق سر و کار دارند. عایق بودن برق بر اساس استاندارد HSE جزو ویژگی های کلیدی کفش ایمنی به حساب می‌آید. در ساختار کفش‌های ایمنی مقاوم در برابر برق‌گرفتگی از هیچ‌گونه میخ یا فلز استفاده نخواهد شد؛ بنابراین پاهای کارگران در معرض شوک الکتریکی بالقوه از مدار کوتاه در برابر برق ایمن خواهد ماند.  

5- بهداشتی و آنتی باکتریال

از دیگر ویژگی های کفش ایمنی، ضد باکتری بودن آن است. کارگران مدت زمان طولانی کفش‌های ایمنی را می‌پوشند؛ در نتیجه پاها در کفش دچار تعریق شده و در معرض حرارت قرار می‌گیرند. بسترهای گرم و مرطوب محیط بسیار مناسبی برای رشد انواع مختلف باکتری‌ها و قارچ‌ها است. پس برخورداری کفش از قابلیت تنفس‌پذیری در مدل‌های کفش کار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این محصولات از قابلیت عبور جریان هوا برخوردار بوده و پاها را در محیطی خشک و ضد باکتری قرار می‌دهند.

6- دوام بالا

کفش ایمنی با دوام

دوام بالای کفش های ایمنی را همیشه مد نظر داشته باشید! عموماً کفش‌های ایمنی استاندارد با استفاده از چرم گاو یا بوفالو طراحی و تولید می‌شوند. دلیل اصلی بهره‌گیری از چرم این است که این ماده دیرتر فرسوده شده و طول عمر بالایی دارد.

7- طراحی ارگونومیک

کفش‌ها تنها محلی هستند که هنگام راه رفتن با زمین تماس مستقیم دارند. کفش‌های کار به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از آسیب‌های وارده به زانو و قوزک و همچنین کمر در حین راه رفتن‌های طولانی جلوگیری خواهند کرد. در واقع این محصولات با طراحی مناسب یا اصطلاحاً ارگونومیک خود می‌توانند ضمن محافظت از پا که قلب عصبی انسان است، از صدمه دیدن سایر اعضای بدن به ویژه ستون فقرات نیز جلوگیری به عمل آورند.

8- ضد حریق

کفش ایمنی ضد حریق

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در هر محیط کاری رخ دهد، آتش‌سوزی صنعتی است. با استفاده از تجهیزات ایمنی استاندارد می‌توان تا حد زیادی از آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی به بدن جلوگیری کرد. کفش‌های کار از جمله تجهیزات ایمنی مذکور هستند که از جمله ویژگی‌های آن‌ها حفاظت در برابر سوختگی است. این محصولات با بهره‌گیری از مواد محکم و مقاوم در ساختار خود از سوختگی‌های تند و زننده حاصل از تکه‌های شیمایی، تکه‌های فلزی و سایر مواد خطرناک در ناحیه پا جلوگیری خواهند کرد. بنابراین، توجه به این مورد از ویژگی های کفش ایمنی برای افرادی که در محیط‌های کاری خطرناک با احتمال آتش‌سوزی بالا مشغول به فعالیت هستند ضروری است.

9- حفظ انرژی و کاهش خستگی

کفش ایمنی استاندارد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً مطابق فیزیک پا بوده و از پاها در برابر خستگی نیز حفاظت خواهند کرد. پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد که کاربری ایمنی نداشته و مناسب کار نیستند، باعث خسته شدن عضلات پا، پشت و سایر قسمت‌های مهم بدن خواهند شد. کفش‌های ایمنی اورجینال با طراحی منحصربه‌فرد خود سبب حفظ انرژی، جلوگیری از خستگی پا و کاهش فشارهای وارده غیرضروری به مچ پا می‌شوند.

10- مقاوم در برابر سرما و گرما

آب و هوای سرد خشن می‌تواند سبب آسیب‌های جدی نظیر نیش‌های یخ‌زده و هیپوترمی شود. علاوه بر این، گرمای بیش از حد نیز می‌تواند سلامت پاها را تهدید کند. بنابراین، طراحان کفش‌های ایمنی سعی دارند در ساختار این محصولات از موادی استفاده کنند که کفش ایمنی ضمن گرم نگه‌داشتن پا در آب و هوای سرد و محافظت از پا در برابر حرارت با درجات شدید محافظت به عمل آورد. علاوه بر این، کفش نیز در معرض قرارگیری چنین آب و هوایی مقاومت خود را از دست نخواهد داد.

وزن مناسب کفش ایمنی چقدر است؟

یکی دیگر از ویژگی های کفش ایمنی وزن مناسب آن است. به طور معمول وزن این محصولات در مقایسه با کفش‌های عادی کمی بیشتر است. اما با این حال نباید حس حمل دو وزنه سنگین روی پاها را به شما منتقل کنند! اکثر کفش‌های ایمنی استاندارد دارای وزنی حدود 0.49 تا 1.5 کیلوگرم هستند. علت اصلی سنگین‌تر بودن این محصولات در مقایسه با کفش‌های عادی استفاده از قطعه فلزی در قسمت سرپنجه آنان است.

جنس زیره در کفش ایمنی

زیره کفش ایمنی

کفش‌های ایمنی با بهره‌گیری از زیره ضد اسید TPU اجازه ورود و نفوذ مواد اسیدی را به داخل کفش نداده و همچنین در برابر جریان الکتریکی و حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و در اثر قرارگیری در معرض گرما فرسوده نمی‌شوند. علاوه بر زیره TPU، در ساختار این محصولات از زیره‌های دیگری نظیر roberr، pu، چرم، پلی استر، پلی اتر و دودانستیه نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع زیره کفش

انواع سر پنجه در کفش ایمنی

سرپنجه فولادی

از رایج‌ترین سرپنجه‌های استفاده شده در کفش‌های ایمنی بوده و دارای مقاومتی بیش از ۲۰۰ ژول است. این نوع سرپنجه از آسیب دیدن انگشتان، قطع و له شدن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. از جمله ویژگی‌های این نوع سرپنجه می‌توان به قیمت مناسب، استحکام بالا، ابعاد کوچک و تحمل وزن بالا اشاره کرد. البته این نوع سرپنجه رسانای برق نیز می‌باشد.

سرپنجه کامپوزیتی

این نوع سر پنجه دارای طراحی سبکی بوده و با استفاده از پلاستیک، کولار، فایبرگلاس و فیبر تولید می‌شود. از ویژگی های کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی می‌توان به عایق برق، وزن پایین، قیمت مناسب و حجم و ابعاد بیش‌تر آن اشاره کرد.

سرپنجه آلیاژی

از جدیدترین سرپنجه‌های استفاده شده در کفش‌های ایمنی، نوع آلیاژی بوده که از ترکیب آلومینیوم و تیتانیوم تولید می‌شود. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به وزن پایین، راحتی پا، استحکام پایین‌تر نسبت به سایر سرپنجه‌ها، خاصیت مغناطیسی و آهن‌ربایی و قیمت بالاتر آن اشاره کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با ویژگی کفش ایمنی، به معرفی انواع سرپنجه‌های این محصولات اشاره کردیم. کفش‌های کار ازجمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در محیط‌های کاری با شرایط سخت هستند که استفاده از نوع اورجینال و استاندارد آن‌ها به منظور در امان ماندن پاها در برابر اتفاقات ناگوار ضروری است. بهتر است این محصولات را از بهترین فروشگاه کفش ایمنی، بولگانو خریداری کنید تا خیالتان از مقاومت آن در برابر انواع ضربات، فشارها، حریق، برق‌گرفتگی، لغزش و… راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.