آنچه باید از کفش تنیس بدانید!

آنچه که باید از کفش های تنیس بدانید!

تنیس یکی از پرطرفدارترین، مهیج‌ترین و جذاب‌ترین ورزش‌های جهان است که علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. خصوصاً که در سال‌های اخیر، اخبار مسابقات قهرمانی آن در سرتاسر جهان مخابره می‌شود و روز‌ به‌ روز طرفداران بیشتری به خیل عظیم دنبال‌کنندگان این ورزش می‌پیوندند.

این مسئله تنها محدود به علاقه‌مندان این حوزه نمی‌شود و تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند تنیس را به‌عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کنند؛ اما برای ورود به هر ورزشی ابتدا باید تجهیزات آن را فراهم کرد و کفش تنیس از مهم‌ترین تجهیزات این رشته ورزشی مهیج و جذاب است.

اگر قصد خرید کفش‌ مخصوص ورزش تنیس را دارید، باید چندین نکته مهم را مدنظر داشته باشید تا خریدتان حرفه‌ای و کاربردی باشد.

در ادامه با ما همراه شوید تا مهم‌ترین نکاتی را که باید مدنظر داشته باشید، برایتان شرح دهیم.

آشنایی با كفش‌ها‌ی تنیس

پیش‌از این که بدانید چطور باید یک کفش تنیس مردانه و زنانه مناسب را خریداری کنید، ابتدا باید با ویژگی‌های این کفش‌ها و تفاوتشان با سایر کفش‌های ورزشی آشنا شوید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای انجام ورزش‌های راکتی مانند تنیس که پا قرار نیست با توپ درگیر شود، کفش اهمیت خاصی ندارد و می‌توان هر نوع کفش کتانی را پوشید؛ اما این تصور بسیار اشتباه است و می‌تواند مقدمات آسیب فیزیکی و مصدومیت شما را فراهم کند.

بین کفش‌های کتانی معمولی و تنیس تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. کفش‌های حرفه‌ای مخصوص تنیس به‌شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند نیازهای ورزشکار را در هر زمینه‌ای فراهم کنند. تحمل وزن ورزشکار، سبک‌بودن، انعطاف‌پذیری، جلوگیری از واردشدن شوک به کف پا و زانو، امکان تنفس، اصطکاک کافی و … تنها بخشی از انتظاراتی است که یک کفش حرفه‌ای تنیس باید برآورده کند.

کفش‌های تنیس در واقع به‌شکلی طراحی و تولید شده‌اند که به یک تنیسور اجازه‌ دویدن، گام‌زدن، پریدن، حرکت به طرفین و تغییر جهت‌های سریع را می‌دهند، بدون اینکه ورزشکار مصدوم شود و یا خطری او را تهدید کند.

با تمام این تعاریف، شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید یک کفش کتانی معمولی را که برای استایل‌کردن در جمع‌های دوستانه یا مهمانی‌ها طراحی شده است، در تمرین و مسابقات تنیس استفاده کنید!

حتی اگر تمرین شما زیر نظر مربی خاصی نباشد و برای تفریح‌کردن این ورزش را انتخاب کرده باشید، استفاده از کفش‌های معمولی می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد کند و این یعنی تنها قوانین نیست که مانع شما می‌شود، بلکه این تضمین سلامتی‌تان است که شما را مجاب به انتخاب و خرید یک کفش مردانه و زنانه اصولی و مناسب می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمایی خرید کفش مردانه

چند عنصر منحصربه‌فرد برای كفش تنیس

هنگام خرید کفش تنیس باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید تا هم زمانی که بازی می‌کنید، احساس خوبی را تجربه کنید و هم بعداز تمرین و مسابقه پاها و کمرتان دچار درد و ضعف نشود.

بیشتر بخوانید: مناسب ترین کفش برای زانو درد

مهم‌ترین عناصری که باید پیش‌از خرید کفش آن‌ها را بررسی کنید عبارت‌اند از:

دوام و تنفس کفش

دوام، ماندگاری و قابلیت تنفس لایه رویی کفش نکته مهمی است که حتماً باید به آن توجه کنید. عموما کفش‌های برند و اصل قیمت بالایی دارند و اگر قرار باشد برای کالای بی‌کیفیتی هزینه کنید، هم بعداز چند ماه مطمئناً دچار مشکلات عضلانی مختلف می‌شوید و هم زیان مالی می‌بینید؛ بنابراین بهتر است از همان ابتدا سراغ گزینه‌های خوب، باکیفیت و بادوام بروید.

دوام و ماندگاری کفش بیش‌از هر چیزی به مواد و متریال اولیه آن بستگی دارد. متریال اولیه کفش‌های مخصوص تنیس باید فوق حرفه‌ای باشند تا هم طول عمرشان افزایش پیدا کند و هم بتوانند از پا محافظت کنند.

همچنین این کفش‌ها باید وزن بسیار کمی داشته باشند تا هنگام دویدن و پرش وزن اضافی بر روی وزن بدن شما اضافه نشود و این مسئله هم به متریال کفش بستگی دارد.

زمانی که کفش را بررسی می‌کنید، باید لایه رویی آن را از هر جهت چک کنید. تجربه برندهای بزرگ ثابت کرده است رویه مشبک به تهویه هوا کمک می‌کند و علاوه‌براین باعث سنگین‌شدن وزن کفش نیز نمی‌شود. تهویه مناسب هوا درون کفش باعث می‌شود در طول مسابقه پاهایتان خنک بماند. همین توری روی کفش باعث جریان پیداکردن هوا درون کفش می‌شود و از این نظر کاربرد زیادی دارد.

از طرفی، رویه کفش به این دلیل که نقش حمایت‌کننده دارد نیز اهمیت خاصی پیدا می‌کند. در حقیقت، لایه فوقانی کفشی که خریداری می‌کنید باید به‌شکلی طراحی شده باشد که از سُرخوردن پای شما جلوگیری کند و آن را کاملاً در جای خود ثابت نگه دارد تا دچار لغزش و در پی آن دچار مصدومیت نشوید.

اگر در زمین‌های خاکی بازی کنید، متوجه اهمیت این موضوع می‌شوید. رویه کفش شما به‌همان اندازه که باید محکم باشد، نیازمند داشتن انعطاف کافی هم هست تا مچ پا و انگشتان شما در کفش هنگام دویدن، گام‌زدن و پَرِش اذیت نشود.

بیشتر بخوانید: رویه کفش باید چه ویژگی داشته باشد؟

پشتیبانی و حمایت از پا

مهم‌ترین نکته در مورد هر کفش ورزشی قدرت حمایت آن از پای ورزشکار است. اگر ورزش حرفه‌ای و حتی تفریحی کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که اصلی‌ترین علت آسیب‌ها و مصدومیت‌ها همین عدم حمایت از پا در کفش است. زمانی که کفش نتواند پای شما را به‌درستی حمایت کند، مچ پا به‌راحتی پیچ می‌خورد و در شرایط نامتعادل قرار می‌گیرد؛ بنابراین حتماً باید هنگام خرید کفش مناسب به این نکته توجه کنید.

به‌غیر از رویه کفش، لایه‌های میانی نیز نقش مهمی در حمایت از پا ایفا می‌کنند. کفش‌های حرفه‌ای مخصوص تنیس یک کفپوش میانی قدرتمند دارند که از قوس پای شما هنگام تمرین حمایت می‌کند و تا در طول تمرین و مسابقه دردی احساس نکنید.

علاوه‌براین، قسمت پاشنه کفپوش کفش نیز باید به‌درستی طراحی شده باشد تا پاشنه پایتان در یک نقطه ثابت بماند و با چرخش‌های اضافی باعث پاره‌شدن رباط‌ها و لیگامان‌های مچ پا نشود.

این مسئله بیشتر در حرکت از بغلی که در ورزش تنیس کاملاً رایج است، خود را نشان می‌دهد. زمانی که ورزشکار از بغل حرکت می‌کند، اگر پایش در حالت تعادل نباشد، راحت پیچ می‌خورد و این مصدومیت مزمن می‌شود؛ بنابراین هنگام خرید حتماً باید از این زاویه نیز کفش را درست و کامل بررسی کنید.

بالشتک ضربه‌ای و زیره

بی‌هیچ چون‌ و چرایی مشخص است که چرا باید زیره کفش را هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید. یک زیره ارتجاعی مناسب و ایده‌آل نه‌تنها ضامن راحتی شما هنگام ورزش، بلکه ضامن سلامتی شما در طول تمرین و مسابقه است. زیره بهترین کفش‌ها مانند کفش اسیکس و کفش نایک از فوم، کیسه هوا یا ژل تولید می‌شود.

قسمت میانی کفش‌های تنیس معمولا از جنس فوم هستند و وظیفه حفظ تعادل بازیکن را به عهده دارند. ژل یا کیسه هوا نیز در قسمت پاشنه کفش قرار می‌گیرد. این ویژگی کفش تنیس باعث می‌شود تا هنگام فرودآمدن، شوک ناشی از ضربه واردشده به زیره انتقال پیدا کند و احتمال آسیب‌دیدگی کمتر شود.

سری‌های جدید کفش تنیس اسیکس و کفش نایکی در قسمت زیره، تحولی نوین ایجاد کرده‌اند که ثبات پا را تضمین می‌کنند. از طرفی دیگر، زیره کفش مستقیم با زمین ارتباط دارد و اگر جنس خوبی نداشته باشد، به‌راحتی دچار سایش می‌شود و باید کفشی جدید خریداری کنید. یک زیره حرفه‌ای نه‌تنها در برابر سایش مقاوم است، بلکه می‌تواند شما را از خطر لیزخوردن، سُرخوردن و عدم تعادل هنگام فرود حفظ کند.

بیشتر بخوانید: بررسی ویژگی و تکنولوژی های کفش نایک

سه‌نكته‌مهم‌برا‌ی‌انتخاب‌مناسب‌ترین كفش تنیس

برای انتخاب یک کفش مناسب و مخصوص تنیس، علاوه‌بر فاکتورهای یادشده شما باید به سه نکته بسیار مهم نیز توجه کنید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین و ایده‌آل‌ترین کفش برای خودتان را انتخاب کنید و در حقیقت انتخابتان شخصی‌سازی می‌شود. این نکات مهم عبارت‌اند از:

زمین بازی

شاید برایتان جالب باشد بدانید کفش‌های مخصوص ورزش تنیس براساس زمین‌های مختلفی طراحی می‌شوند و بر این اساس، کارکردشان با یکدیگر متفاوت است. این مهم است که می‌خواهید در چه نوع زمینی بازی کنید و باید حتماً براساس آن کفش مناسب خود را انتخاب کنید.

کفش‌ مخصوص زمین‌های فرش‌شده

کفش‌هایی که برای زمین‌های فرش‌شده طراحی می‌شوند، زیره کاملاً صاف و بسیار نرمی دارند که به شما کمک می‌کنند روی چنین زمین‌هایی به‌ راحتی راه بروید، بپرید و بدوید. البته حواستان باشد این کفش‌ها ساختار حساس‌تری دارند و اصلاً نباید آن‌ها را روی سطوح دیگر استفاده کنید، چراکه به‌ سرعت فرسوده و غیرقابل استفاده خواهند شد.

کفش تنیس مخصوص زمین چمن

بازی بر روی زمین چمن به‌دلیل اصطکاکی که این کفپوش ایجاد می‌کند، کمی سخت است و باید کفشی مخصوص به آن استفاده شود. کفش‌هایی که برای زمین چمن مصنوعی و طبیعی طراحی می‌شود باید از لیزخوردن و سُرخوردن شما روی سطح زمین جلوگیری کند.

به‌همین‌دلیل برندهای حرفه‌ای تولیدکننده کفش تنیس برای طراحی کفش‌هایی مخصوص به این نوع زمین‌ها، در لایه زیرین شیارهایی ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود پای ورزشکار هنگام دویدن در حالت متعادل قرار بگیرد و به‌راحتی لیز نخورد؛ درست شبیه به کاری که کفش‌های استوک برای فوتبالیست‌ها انجام می‌دهد.

حواستان باشد که اگر این کفش‌ها را روی سطوح دیگر استفاده کنید، شیارها از بین می‌روند و دیگر کفش شما کارایی لازم را نخواهد داشت.

کفش مخصوص زمین خاکی

تنیس خاکی از محبوب‌ترین ورزش‌های راکتی است و عموماً ورزشکاران این رشته ترجیح می‌دهند در زمین‌های خاکی بازی کنند. کفش‌هایی که مخصوص به این زمین‌ها تولید می‌شوند طراحی بی‌نظیری دارند و به شما اجازه مانور کامل بر روی زمین را می‌دهند؛ بدون این که نگرانی از بابت لیزخوردن داشته باشید.

سبك و روش بازی

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید کفش مدنظر داشته باشید، سبک و استایل بازی شما است. هر ورزشکاری استایل بازی مخصوص به خودش را دارد و براساس آن نقاط قوت و ضعفش تعیین می‌شود. برای مثال برخی از ورزشکاران, سرعتی هستند، برخی دیگر تکنیک بالایی دارند، برخی بسیار تاکتیک‌پذیر هستند و برخی دیگر توان بدنی و قدرت فیزیکی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.

اگر هرکدام از این استایل‌های بازی را داشته باشید، می‌دانید که روشتان برای دویدن، پرش و ضربه‌زدن با دیگر ورزشکاران متفاوت است و دقیقا بر همین اساس، باید سراغ کفش مناسب خود بروید. مثلاً اگر ورزشکار سرعتی هستید، باید کفشی را انتخاب کنید که هنگام استارت‌زدن و دویدن از لیزخوردن شما جلوگیری کند و یا اگر تکنیک زیادی دارد، باید کفشتان را طوری انتخاب کنید که از پای شما در برابر تغییر پوزیشن‌ های سریع و پیچ‌خوردن مچ محافظت کند.

نسل‌های جدید برند اسیکس و نایک کاملاً براساس سبک‌ها و استایل‌های مختلف بازی طراحی شده‌اند و به این ترتیب شما می‌توانید تجربه‌ای خوب از خرید کفش موردنظرتا داشته باشید.

مقاومت و توان پاها

مسئله مهم دیگر، توان و مقاومت پاهایتان است. برخی از ورزشکاران ذاتاً بدن و پاهای قوی دارند و برخی دیگر ممکن است از لحاظ فیزیکی ضعف‌هایی داشته باشند.

قطعاً کفشی که ورزشکار تنومند می‌تواند استفاده کند برای یک ورزشکار با فیزیک بدنی ضعیف‌تر مناسب‌ نیست و ممکن است شرایط آسیب‌ دیدن او را فراهم کنید؛ بنابراین شما باید ببینید توان پاهایتان چقدر است و از لحاظ هماهنگی عصب و عضله و حفظ تعادل بدن به چه سطحی رسیده‌اید.

اگر مچ پاهایتان توان کافی را ندارد و در حالت استیبل نیست، مشخصاً باید سراغ کفش‌هایی بروید که از مچ پایتان محافظت کند تا با کوچک‌ترین پرش و فرود آمدنی به داخل یا خارج پیچ نخورد. شاید این نکته در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد؛ اما زمانی که کفش نامناسبی خریداری کنید متوجه می‌شوید چقدر پاهایتان اذیت می‌شود و نمی‌توانید صددرصد توان خود را هنگام تمرین، بازی و مسابقه به نمایش بگذارید.

فروشگاه تخصصی بولگانو یک مرجع بسیار حرفه‌ای برای انتخاب و خرید کفش‌های تنیس است و شما می‌توانید براساس نوع زمین، شیوه بازی و توان پاهایتان از این فروشگاه بهترین و حرفه‌ای‌ترین کفش‌های ورزشی را خریداری کنید.

سخن پایانی

انتخاب کفش در کیفیت بازی نقش مهمی دارد و یک کفش حرفه‌ای می‌تواند سطح بازی شما را به‌شکل قابل‌توجهی ارتقا دهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً هنگام خرید نکات یاد شده را مدنظر داشته باشید و کفشی حرفه‌ای، مناسب و تخصصی را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.